Feltámasztják a csehszlovák gőzmozdonyboldogság kék madarát
Magánbefektető lehel életet a 498.0 sorozatú, 022 pályaszámú Albatroszba. Cserébe harminc évig lízingelheti a gőzöst.
A cseh gőzöskorszak vége felé a 022-es volt az utolsó, a közforgalomból kivont Albatrosz. Az 1947-ben épített, 106,1 tonna szolgálat tömegű nagygőzöst a Csehszlovák Államvasutak múzeumi gépként őrizte meg – a mozdony nem tévesztendő össze öccsével, az 1954-ben megalkotott, a francia André Chapelon expresszvonati 242 A1, illetve hegyigőzös 241 P típusaival egyetemben az európai gőzmozdony fejlesztés abszolút csúcsát jelentő 498.1 sorozathoz tartozó, Magyarországon is megfordult, pozsonyi székhelyű 104-essel.
A közforgalomból történt kivonását követően a 498.022 nosztalgiamenetek élén pompázott. Az összes közül is kimagaslott a 2007-es, a svájci Gotthard Vasút 125 éves jubileumi ünnepségére indított menet: az Albatrosz a nála egy évvel fiatalabb (és néhány tonnával könnyebb), 475.179-es Šlechtičnával (Nemesasszony) Prágából kerekedett fel a svájci Erstfeldbe, ezzel ők ketten tekinthetők az egyedüli, valaha is saját erőből svájci síneken futó, Csehországból (Csehszlovákiából) származó fővonali gőzmozdonyoknak.
A 12 éve tétlenül tárolt 022-est a magáncég Steam Story Agency (afféle MÁV Rail Tours, csak a tevékenységet lebénító állami béklyók nélkül) veszi gondozásba – a felújításért cserébe a társaság harminc évre kapja meg az Albatrosz „hasznosításának” jogát. A felújítást pontos összege még nem ismert, de súlyos korona tízmilliókról van szó; a Steam Story Agency külön honlapot gründolt, ahol a nagy kék madár felépülése nyomon követhető. A tulajdonos Cseh Vasutak figyelő szemét végig a mozdonyra vetheti, a befektető kizárólag államvasútilag jóváhagyott céggel végeztetheti a felújítást, és a későbbi üzemeltetést is ellenőrizheti a ČD.
Érdemes a ČD, azaz a České Dráhy a tárgyban képviselt álláspontjával is megismerkedni, idézünk is néhány vonatkozó tételt:
- „Örülünk, hogy találtunk egy olyan magánbefektetőt, akinek lehetősége nyílik több tízmillió koronát befektetni a tizenkét éve raktárban álló gőzmozdonylegenda újjáélesztésébe.”
- „A nemzeti műszaki örökség megőrzése közügy, de a saját forrásaink sem elegendők az összes történelmi jármű helyreállításához.”
- „Mivel minden egyes koronát meg kell fontolnunk ebbe a nem a szolgáltatásaink színvonalát fejlesztő szektorba történő befektetéshez, felelőtlenség lenne elutasítani egy olyan magánbefektető ajánlatát, aki új életet akar lehelni a csehszlovák vasútipar egyik legnagyobb legendájába.”
A 498.022-es mozdony lízingszerződésének részeként a Steam Story Agency vállalta a mozdony teljes körű feljavítását és öt éven belüli üzembe helyezését. Amennyiben 2028 végéig nem fejeződik be a mozdony javítása és üzembe helyezése, a ČD felmondhatja a szerződést.
A Cseh Vasutak több száz történelmi vasúti járművet (kocsik és mozdonyok) gondoz, ezek közül több tucatnyit működőképes. Évente hozzávetőlegesen 40–50 millió koronát költ a muzeális gördülőállomány karbantartására, nagyjavítására, de önmagukban a nosztalgiamenetek is költségesek. Mostanában zajlik például a Bulík becenevű, 464.008-as gyorsvonati lokomotív és az idén 120 éves Matylda, a 313.432-es, mellékvonali kisgép felújítása. Megújul a Kredencek, vagyis az M 262.0 sorozatú motorkocsik egyike, nagyjavítást kapnak a 749.250 és a 721.091 pályaszámú mozdonyok. Tekintettel a magas költségekre, a vasúttársaság más érdeklődő magánbefektetőknek és magánszemélyeknek is lehetőséget kínál arra, hogy bizonyos típusú történelmi járműveket támogassanak, vagy béreljenek annak érdekében, hogy azokat bemutatható vagy működőképes állapotúra állíthassák vissza.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!