Fapadostól a bőrülésig – 4.<br>Utazzunk olcsón!

Zerkowitz István   ·   2012.12.25. 12:00
b-737_engine_cr

Az előző részben tisztáztuk, mitől mennyi a jegy ára, most akkor lássuk, hogyan utazhatunk a legolcsóbban? Ezt a kérdést sokan felteszik maguknak, és a válasz nem egyszerű, de azért kis ügyességgel meg lehet verni a rendszert.

Kezdjük ott, hogy a légitársaságok tudják, az üzleti utasok könnyebben fizetnek ki magasabb árakat, mint a szabadságra utazók. Ez azt eredményezi, hogy bizonyos célországok és repülőterek, bizonyos időszakok és bizonyos utazási fajták helyből drágábbak. Tehát az első lépés ezeket a buktatókat elkerülni. Madrid vagy Brüsszel a sok üzleti utas miatt drága, de más városokat is érdemes elkerülni, ha ott például nagyobb rendezvény folyik éppen… Érdemes egyszer csak szórakozásképpen megnézni, mennyibe kerül bárhová egy repülőjegy, ha az ember reggel megy és este már jönne haza. Ilyet jellemzően csak üzleti utasok tesznek és az ár nagyszerűen tükrözi ezt.

A légitársaságok szinte mindegyikénél működik úgynevezett hozam optimalizáló rendszer. Ez az okos program biztosítja azt, hogy egy egy járaton a rendelkezésre álló helyeket a lehető legmagasabb árért értékesítsék. Amikor azt látjuk, hogy egyik nap rákeresve egy járatra csak viszonylag drága helyek vannak szabadon, majd néhány nap múlva a kép teljesen más, nem a légitársaság szórakozik velünk, hanem a hozam optimalizációs program működését észleljük. A repülőgépben lévő ülések ára általában nem egyforma. Minden attól függ, mikor vesszük a jegyet, és milyen kereslet van az adott járatra. Mindez persze dinamikusan változik.

A külön poggyászdíjat és más plusz költségeket mindig olcsóbb az interneten rendezni, mint a repülőtéren

A korán vásárolt jegyek általában a legolcsóbbak. A légitársaság honorálja, hogy az utas pénzét hosszú időn át használhatja, és persze a társaságnak az is jó, ha minél több pénz jön be minél hamarabb, hiszen ezzel a cég készpénzforgalma is javul. De ez azért nem mindég bombabiztos. Vannak helyzetek, amikor először a drágább jegyeket igyekeznek eladni és a kiárusítás csak később kezdődik. A trükk? Sokszor meg kell nézni a kiválasztott cég web-oldalát.

A nem változtatható jegyek is jóval olcsóbbak, mint a rugalmasan változtathatók. Sokan idegenkednek az ilyen megkötésektől és inkább a drágább jegyet veszik, teljesen feleslegesen. Az utazás törlése esetén fedezetet nyújtó biztosítás, különösen, ha szélesebb körű utasbiztosítással együtt vásárolja az ember, jóval kevesebbe kerül, mint az árkülönbség a drágább változtatható, és az olcsóbb nem változtatható jegy között.

Érdemes odafigyelni arra is, hogy főleg az amerikai légitársaságoknál vásárolt jegyeket a fizetéstől számított bizonyos időn belül külön díj nélkül vissza lehet adni és az árát megtérítik még akkor is, ha a jegy amúgy nem változtatható.

Egy másik fontos szempont, hogy mennyire rugalmas az utazási dátumunk. Aki csinált már on-line foglalást, biztos látta, hogy a rendszer kérdezi, a lehetőségeket keresve egy adott dátumra keressen, vagy a céldátum körül pár napot is vegyen figyelembe. Ha az utazás dátuma nem fix, feltétlenül több napra kell keresni, mert az árak közötti különbség nagyon nagy lehet.

A korán vett és a nem változtatható jegyek általában a legolcsóbbak

Túl a fenti általánosságokon, hogyan tudunk tehát a legolcsóbban utazni? Leírom, hogy én hogyan szoktam csinálni… nem állítva, hogy ez az egyetlen, legbiztosabb módszer, de eddig azért elég jól bevált. Ha valakinek vannak további ötletei, jól bevált gyakorlata, szívesen veszem a hozzászólást.

1. A jegyvásárlást a lehető legkorábban el kell kezdeni.
2. Ha van idő, érdemes többször is megnézni, mit kínálnak és mennyiért.
3. Bár előfordul, hogy közeledve az indulás dátumához, még olcsóbb jegyek szabadulnak fel, azért nagy általánosságban a korai vásárlás általában megfelelően olcsó jegyeket eredményez.
4. Ha csak lehet, a foglalási folyamatot a repülőjeggyel kell kezdeni, és csak utána foglalni a szállodát és legutoljára az autót (ha erre is igény van). A jegy ára nagyon nagy mértékben függ az indulás és a visszatérés dátumától, és sokszor egy nap ide vagy oda nagyon jelentős árkülönbséget képvisel. Itt érdemes arra is gondolni, hogy ebből az árkülönbözetből akár egy plusz napot is tölthetünk a célállomáson, és a szálloda árával együtt még mindig olcsóbb, mintha más napon utaznánk. Ha pedig nem vagyunk dátumhoz kötve, kiválaszthatjuk a legolcsóbb kombinációt és a szállodát ehhez lehet igazítani.
5. Figyeljünk arra is, hogy a repülőjeggyel egyszerre foglalt szálloda (és esetleges autó bérlés) szintén komoly megtakarítást eredményezhet a teljes csomag árában.
6. A következő lépés, hogy az ismertebb helyfoglaló rendszerek (CheapOair, Cheaptickets.com, stb.) segítségével megnézzük a lehetséges járatokat és a hozzájuk tartozó árakat. Ezek a rendszerek általában nem számolnak fel foglalási díjat, de arra gondolni kell, hogy a jegyárban a viteldíj és a kötelező költségek vannak benne, beleértve az adott légitársaság által ingyen szállított poggyászt, de például egy második bőrönd ára nincsen benne. Az ilyen többlet szolgáltatást vagy a rendszeren belül, vagy később a légitársaság oldalán lehet befizetni, ha igény van rá. Hangsúlyozom, hogy ez nem low-fare cégeken való foglalás, hanem bármelyik hagyományos légitársaságon foglalunk, akkor is így működik.

Alaposan el kell olvasni az utazási feltételeket is – poggyászdíj és egyebek...

7. Ha megvan a legszimpatikusabbnak tűnő megoldás, a következő lépés, hogy elmegyek az adott légitársaság(ok) saját oldalára és megnézem, mik a szállítási feltételek, és esetleg van-e nekik meg kedvezőbb közvetlen ajánlatuk. Kérnek-e pénzt a második bőröndért (egyre többen rendszerint igen) és hasonlók… ebből ki lehet számítani, hogy adott esetben az alapjegyhez még milyen költségek jöhetnek, ha nem férünk el a kicsi táskában. Fontos tudni, hogy ha nem is low-fare cég oldalán járunk, akkor is előfordulhat, hogy egy adott kombinációban low-fare cég is szerepel. Habár a low-fare cégek jellemzően csak saját oldalaikon át árulják a jegyeket, mégis előfordul, hogy máshol is találkozunk velük. Az ok? Bizonyos viszonylatokban a hagyományos cégek mindent átadtak egy-egy low-fare társaságnak, akik aztán a hagyományos cég járatszámát (is) használják. Ez a helyzet például Brüsszel és Barcelona között, ahol az Iberia mindent a Vuelingre bízott. Iberia járatszámmal low-fare kondiciókkal repülhetünk ott. Hasonló helyzetek még gyakrabban lesznek a jövőben, amint a Lufthansa sok járatát átadja a Germanwingsnek.
8. Az előzőekben összegyűjtött ismeretek birtokában megyek rá valamelyik low-fare cég honlapjára és nézem meg, hogy velük nagyjából azonos dátumokon mennyibe kerül az utazás. Persze itt oda kell figyelni, hogy melyik repülőtérre érkezik az ember, mennyi a transzfer a városba, mennyi csomagot lehet vinni.
9. Az eredmény két szám. Az utazás költsége egy hagyományos légitársasággal és egy low-fare céggel. Természetesen ebbe a két számba érdemes beleszámítani a csatolt szállodafoglalás és autóbérlés árát is.

...az eredmény két szám: a low fare nem biztos, hogy összességében olcsóbb

10. Mi itt a lényeg? Nos az, hogy ha az ember utazik valahová, akkor soha nem szabad arra koncentrálni, hogy a repülőjegy maga hol mennyibe kerül. Sokkal hasznosabb és több megtakarítást hoz, ha azt nézzük meg, hogy az egy adott úton igénybe vett szolgáltatások (szállítás, lakás, közlekedés, stb.) összességükben melyik kombinációban jönnek ki a legkedvezőbben.
11. Ha megtörtént a foglalás, egész eddigi erőfeszítésünk egy öt karakterből álló kóddá ürüsödik. Az úgynevezett booking reference, azaz foglalási kód, a családnevünkkel együtt, jelenti a kulcsot, hogy a foglalásunkhoz hozzáférjünk a későbbiekben. Figyelem, ha valamelyik külső foglalási rendszert használja az ember, akkor kap még egy kódot, ami azonban rendszerint más formátumú, és ennek segítségével az adott foglalási rendszerbe tudunk visszatérni bizonyos műveleteket elvégezni, de a légitársasági rendszerbe nem tudunk belépni, csak az ötkarakteres kóddal.
12. Nagyon fontos, hogy ezt az utóbbit megkapjuk. Ha a légitársaságnál foglalunk, a kód általában azonnal megvan, ha nem, akkor egy külön elektronikus levélben érkezik, de mint látni fogjuk, alapvetően fontos, hogy meglegyen. Azt tudni kell, hogy az együtt utazók számára csak egy kód kerül kiosztásra, tehát ha mondjuk 5 embernek foglaltak egyszerre helyet, akkor azok egy kódot kapnak.
13. De hát akkor miért olyan fontos ez a foglalási kód? Ha elmegyünk az általunk kiválasztott légitársaság oldalára, vezetéknevünk és e kód segítségével tudunk belépni és helyfoglalásunkkal kapcsolatban különböző dolgokat csinálni. Például kiválaszthatjuk az ülőhelyünket, kérhetünk (természetesen felárért) olyan ülést, ahol kicsit több a hely, jelezhetjük, ha speciális ételt szeretnénk és természetesen befizethetjük az extra feladott poggyászért járó díjat… Ez utóbbi mindég olcsóbb, ha nem a repülőtéren csináljuk!

Csak gyűljenek a törzsutas mérföldek, pontok!

14. Ne felejtsük el beírni a törzsutas számot sem, hadd gyűljenek azok a mérföldek!
15. Az utazás előtt egy nappal (ami nem az előző napot jelenti, hanem az indulási idő mínusz 24 órát) a fenti kód és név segítségével tudunk bejelentkezni és a beszálló kártyát kinyomtatni. Ha nincs nyomtató a közelben, semmi baj, a repülőtéren valamelyik automata oszlopnál vagy a pultnál gond nélkül kinyomtatják. Persze a legjobb, ha a beszállókártyát a telefonunkra kérjük, így soha nem kell keresgélni, nem veszítjük el…

Végül még egy apróság, amit jó tudni. Régen is voltak úgynevezett code-share járatok, ahol egy adott légitársaság által üzemeltetett gép több járatszámmal is rendelkezett, és egymás mellett ülő utasok egyike Lufthansa jeggyel és járatszámmal utazott, míg a másik egy Lufthansa partner cég járatszámára vett jegyet. Manapság ez még gyakoribb, sőt, a nagy légitársasági szövetségeken belül szinte minden járat több számmal is rendelkezik, amelyekből mindegyik a szövetség valamelyik tagját jelenti. Tehát ha veszünk a KLM weboldalán egy jegyet Budapest-Amsterdam-Miami-New York-Amsterdam-Budapest viszonylatra, és a jegy végig KLM járatszámmal kerül kiadásra, koránt sem biztos, hogy végig KLM géppel fogunk utazni. Szinte biztos, hogy valamelyik részen a Skyteam partner Delta valamelyik gépének fedélzetén repülünk majd. Sokan morgolódnak ezért, mondván, hogy nem egyforma a kiszolgálás… Persze azt, hogy ki üzemelteti az adott járatot, kötelező feltüntetni már a foglalás elején, és lehet a járatokkal variálni, hogy csak pl. KLM üzemeltetésű gép legyen a foglalásban de ez szinte mindig magasabb jegyárat eredményez.

Kellemes, olcsó utazást!

(Folytatjuk: következnek a repülőtér szempontjai.)

Kapcsolódó hírek