FAA: elsőtiszt csak 1500 órával?
Az amerikai Szövetségi Repülésügyi Hivatal, az FAA javaslata szerint drasztikusan kellene megemelni azt a repült óraszámot, melynek teljesítése után kezdhetné el a pilóta az elsőtiszti karrierjét. A tervezett törvényjavaslat szerint a pilótáknak légitársasági pilóta (Airline Transport Pilot, ATP) minősítést kell elérniük, mielőtt elsőtiszti beosztást kapnának egy utasszállító repülőgépen. Eddig elegendő volt a kereskedelmi pilóta szakszolgálati engedély (Commercial Pilot License, CPL).A kettő között – többek között – komoly különbséget jelent a két minősítéshez szükséges repült idő,. A CPL-hez elegendő 250 óra, az ATP-hez már 1500 óra szükséges. A kapitányoknak eddig is 1500 óra és ATP volt kötelező.
A törvényjavaslat szerint a volt katonai pilóták vagy a felsőoktatási, repüléssel kapcsolatos szakirányon végzettek már 750, illetve 1000 repült óra után kapnának „korlátozott” ATP minősítést, mellyel csak az Egyesült Államokban vállalhatnának elsőtiszti beosztást.
Ez a változtatás igencsak megdrágítja a pilóták képzését és alkalmazását, még úgy is, hogy a jelenleg CPL-lel dolgozó elsőtisztekre már nem vonatkozik a leendő szabályozás. Az FAA szigorítását ellenzők véleménye szerint roppant mód megnehezül a regionális légitársaságok helyzete, ahol többségében a friss CPL-es másodpilóták kezdenek. A kisebb légitársaságok számára nagyon fontos a fiatal, de már kereskedelmi pilóta szakszolgálati engedéllyel rendelkező pilóták alkalmazása, akik az itt megszerzett, repült óraszámmal tudnak aztán továbblépni. Az ellenzők szerint az új, szigorúbb szabályozás kemény korlátot jelentene a megfelelő számú pilóta felvétele előtt, így gondban lesznek majd a kisebb, kevesebb fizetést nyújtani képes regionális légitársaságok.
A hatóság viszont a mennyiség helyett a minőséget tartja szem előtt. A szabályozások szigorításakor többször is előkerült a Colgan Air 3407-es járatának példája. A 2009. február 12-én lezuhant gép katasztrófájának okai között a vizsgálatot végző bizottság szakemberei a kapitány és az elsőtiszt hibáit is megnevezték. Az FAA azt szeretné, ha már az elsőtisztek is magasabb képzettséggel kerülhetne csak az utasokat szállító repülőgépek pilótafülkéibe. Az ellenzők véleménye szerint viszont a megkövetelt, magasabb repült óraszám nem megfelelő eszköz a pilóták képzésének, tapasztalatainak helyettesítésére.
A polgári pilóták amerikai adatok szerint nagyjából 200 ezer dolláros befektetéssel szerezhetik meg a kereskedelmi pilóta szakszolgálati engedélyt, de arról már nincsen mérhető adat, hogy a további, a légitársasági pilóta minősítéshez szükséges repült órák megszerzése mekkora anyagi terhelést jelent. David Voss, a Flight Safety Foundation vezetője szerint ráadásul biztosra vehető, hogy a világ többi része nem fogja követni az amerikai példát, s a „korlátozott” ATP sem válik majd a repülést szabályozó nemzetközi szabványok részévé. Gyaníthatóan számos észrevételt kap az FAA a december 30-i véleményezési határidőig.