F-35: a hadügyminiszter megvédte a B-változatot
Az amerikai légierő vizsgálatai szerint az F-35B nem tud annyi bevetést teljesíteni, ami helyettesíthetné az A-10-eseket a közeli földi támogató szerepkörben, ezért az utóbbit nem váltják le az előbbi hadrendbe lépésével. Erről maga Norton Schwartz tábornok, a US Air Force vezérkari főnöke beszélt egy washingtoni konferencián.
Ennek ellentmond a tengerészgyalogság repülőerőinek egykori parancsnokhelyettese. George Trautman nyugalmazott altábornagy szerint ez nem lehet az ok, amiért a légierő nem akarja az F-35-ös rövid nekifutású és helyből leszálló (STOVL) változatát, a három változat, a „sima” F-35A, a hordozókra szánt F-35C és a STOVL B közül épp az utóbbi képes leggyorsabban visszatérni a célpontok fölé.
Az A-10-esek, mint tipikusan egyfeladatú gépek, erősen csökkent számban maradnának szolgálatban a takarékossági intézkedések következtében: a szaksajtó elképzelhetőnek tartja, hogy a légierő vezetőjének azért kellett bevetnie a sűrű bevethetőséggel kapcsolatos kifogást, hogy csökkentse az A-10-es flotta leépítésének ütemét.
Mindeközben megvédte az F-35B becsületét maga a hadügyminiszter is. Leon Panetta a tengerészgyalogsági légierő fennállásának száz éves évfordulóján tartott ünnepségen elismeréssel szólt a repülőgép képességeiről, kiemelve a fegyvernem illetve a típus agilitását és rugalmasságát, amellyel egyetlen más katonai erő nem veszi fel a versenyt a világon.
Panetta emlékeztetett arra, hogy idén megszüntette az F-35B úgynevezett próbaidejét, mert a variáns időközben teljesítette az előírt paramétereket. A tengerészgyalogságnak szüksége van ötödik generációs harci gépekre, és a tengerészgyalogság meg is kapja ezeket – jelentette ki a hadügyminiszter, aki ugyancsak védelmébe vette a fegyvernem által használt MV-22 billenőmotoros szállítógépet. A helikopterként fel- és leszálló Osprey képességeit és árát illetően ugyancsak komoly viták zajlottak, de a tárcavezető szerint ez a gép is hozzájárul a tengerészgyalogság erejéhez és rugalmasságához.