Everett ötven éve: óriáscsarnok az óriásgépnek

iho   ·   2017.05.25. 13:45
cim_ev

Paine Field látképe, a háttérben a csarnok

A világ legnagyobb épületének fél évszázaddal ezelőtti átadása, de egyáltalán, az építése szorosan összefügg a világ akkori legnagyobb polgári repülőgépének megjelenésével: a Paine Field repülőtér pályája közelében emelt masszív csarnok a Boeing 747-esének összeszereléséhez kellett, sőt, amikor az első gépet rakták össze, a hátsó fronton még tartott az építkezés, mindenesetre az ős Jumbo megjelenésével ismerkedhetett meg a világ ezzel a döbbenetes építménnyel.

Ami időközben még döbbenetesebbé nőtt, jelenlegi méretei: alapterülete csaknem négyszázezer négyzetméter, légtere valamivel kevesebb, mint 13,5 millió köbméter. Eredetileg „csak” százezer négyzetméteres volt, amelynek széles, kilométeres főközlekedési útvonalait bölcsen a felszín alá tervezték. Aztán, ahogy újabb és újabb szélestörzsű típusoknak kellett összeszerelő sorokat nyitni, úgy bővítették a mai méretére – 767, 777, 787, plusz itt készül a 767-bázisú új tanker, a KC-46-os. Jellemző: a szomszédságban közben felépült egy teljesen új csarnok, a 777X szárnyának szereléséhez, ami nagyobb – mint az everetti óriáscsarnok eredetileg, 111 és fél ezer négyzetméter alapterületű.

1967. még zajlik az építkezés (fotó: HeraldNet, Everett)

Közben persze az egész komplexum nemcsak a nagy csarnokokból áll: a zöld ragyogású kész gépeket az 526-os főközlekedési út felett vontatják át a festőhangárok valamelyikéhez, majd az új átadási komplexumhoz. Rendszerint igyekeznek ezt éjszaka bonyolítani, mert túl sűrűn történt korábban baleset ezen az útszakaszon, amikor a vezetők figyelmét túlságosan lefoglalta a fejük felett vonuló hatalmas madarak látványa.

A nagycsarnoknak van tehát saját közlekedési rendszere, egyébként a leggyakoribb járműfajta a bicikli és a tricikli, van saját étterem-lánca, rendőrsége, mentőközpontja, látogató-központja, minden, ami az ezen a helyen dolgozó mintegy 30 ezer embernek és az ide érkező évi 150 ezer érdeklődőnek kell.

Balra a nagy összeszerelő, jobbra a festőhangárok

Sőt, egy ideig volt saját időjárása is! Ezt sokszor városi legendának tekintik, de nem az. Az épület működésének első éveiben gyakran megtörtént, hogy párás időben felhőképződést figyeltek meg a mennyezet alatt. Ez aztán valóban megszűnt, hiszen a gépeket és a berendezéseket ugyan természetesen rozsdamentesítő bevonattal látják el, de azért a túl magas víztartalom csak nem igazán egészséges ebben a közegben, úgyhogy átépítették az épület kondirendszerét és ezzel megszűntek a belső felhők.

A Boeing ügyei kapcsán ezen a portálon nem először idézzük Joe Sutter, a 747 vezető tervezője visszaemlékezéseit: nos mint könyvéből kiderül, Everett kiválasztása bizonyos szempontból döntő volt a Jumbo sikerében. Az egyik fő kérdés az volt, hol találnak megfelelően nagy helyet egy már létező, megfelelően hosszú pálya mellett? Ezügyben a legközelebbi helyszín valóban az egykori légibázis, Paine Field, más néven a Snohomish County Airport adódott.

Háttérben már a hangárajtó felé közeledő gépek, előtérben a fő földi közlekedési eszközök

De a gyártás helyszíne körül erős lobbik kezdtek harcba egymással. Úgymond politikai okok miatt, merthogy annak az államnak jobb kapcsolatai voltak a szövetségi főváros politikusaival, sokan a kaliforniai Walnut Creek mellett kardoskodtak.

Sutternek azonban sikerült meggyőznie a főnökséget, hogy nem szabad eltávolodni a Boeing Seattle-i technológiai központjaitól, a keskenytörzsű 737-est összeszerelő Rentontól: akkor még nem léteztek digitális hálózatok, a gép tervezését, építését, a különféle rendszerekért felelős munkahelyek és csoportok összeműködését egy ilyen döntés végtelenül lelassította volna.

Más kérdés, hogy egyrészt a napfényes kaliforniai helyszínen könnyebb lett volna az építkezés, a hatalmas everetti földmunkákat pedig hatalmas esőzések nehezítették. És az is más kérdés, hogy néhány éve megnyílt a Boeing első, nem everetti, illetve nem rentoni gyártóhelye is az ugyancsak napfényes Dél-Karolinában.

A 787-es sor

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek