Európát kezdik elkerülni a világ légitársaságai?!
Az Európai Légitársaságok Szövetségének félévi elemzése szerint egyre durvább az ellentmondás a növekvő forgalom és a romló pénzügyi eredmények között. Az első hat hónapban az AEA-tag légitársaságok nem kevesebb, mint hat millióval, 177,6 millióra növelték az utasszámot, ami 3,4 százalékkal haladta meg a tavalyi első félévi adatot, utaskilométerben számolva még komolyabb az emelkedés, 5,5 százalék. A kapacitások kihasználása is két százalékponttal javult, 77,1-re. A tavalyi visszaeséshez képest, amit elsősorban az észak-afrikai felfordulás és a japán földrengés okozott, az idei forgalmi eredmények valóban igen bíztatóak.
Érdekes, hogy erősen nőtt az Európa és Dél-Amerika közötti légiforgalom, ami jelzi a másik térség erős fejlődését. Ugyanakkor komoly figyelmeztetés a gazdaság állapotára nézve, hogy ennek legérzékenyebb mutatója, a légi áruszállítás viszont majdnem 5 százalékkal esett vissza a tavalyi első félévhez képest.
A jelentés megállapítja, hogy a forgalmi eredmények javulása egyre élesebb ellentétben áll a pénzügyi teljesítménnyel, az utasszám növekedése nem képes ellensúlyozni az üzemanyag- és egyéb üzemi költségeket. A piac az európai gazdasági nehézségek miatt egyszerűen nem képes magasabb tarifákat elfogadni, a légitársaságok profittermelő képessége és ezzel pénzügyi eredményessége is csökken.
A hordozók többsége újabb költségcsökkentő intézkedésekkel válaszol a kihívásokra, a kapacitást is a programokhoz igazítják, és az AEA szerint ennek a következő hónapokban láthatóvá válik majd az eredménye. Az is jó hír, hogy április óta csökkentek az üzemanyagárak, de az euró/dollár árfolyam alakulása ennek jó hatásait is képes megsemmisíteni.
Az Európai Légitársaságok Szövetségének főtitkára elmondta: az AEA előrejelzése szerint a tagok adózás előtti vesztesége 2012-ben másfél milliárd euróra rúg majd. A légitársaságok saját erőfeszítésein túl szükség lenne működésük hátterének javítására is, hogy „megerősítsék pozícióikat a globális versenypályán, és felgyorsítsák hozzájárulásukat az európai gazdaság talpraállításához” – fogalmazott Athar Husain Khan, aki ezzel nyilván az uniós cégek számára hátrányos uniós szabályrendszerre utalt.
Mindezzel kapcsolatban veszélyes jelenségre hívja fel a figyelmet mindezzel kapcsolatban a légiközlekedési szaklap, az Air Transport World szerkesztőségi kommentárja. Aaron Karp egy legutóbbi IATA-jelentés konklúzióját idézi, miszerint az európai légiközlekedési szektor gyengeségeit tulajdonképp az okozza, hogy a föld más övezeteiben viszont „robosztus” a fejlődés. Ehhez képest Karp szerint a piacok is másképp viselkednek, és ez további súlyos hatással lehet az európai helyzetre, ugyanis az Európán túli légitársaságok egyre inkább kezdik kerülni a bajba került Európát.
Többféle okból, például az év elején bevezetett európai széndioxidadó miatt egyre több hordozó próbálja áthelyezni átszállási csomópontjait Ázsiába vagy a Közel-Keletre. „Európába és Európából repülni kockázatos üzletté vált a világ légitársaságai számára” – olvasható az ATW kommentárjában.