Európai légi forgalom: az idei év kétségei
A 35 tagvállalatot tömörítő Európai Légitársaságok Szövetségének (AEA – Association of European Airlines) előzetes összesítő adatai szerint a nemzetközi szervezethez tartozó fuvarozók 2011-es együttes EBIT (kamat- és adófizetés, valamint értékcsökkenési leírás előtti) profitja elérheti az 1,5 milliárd eurót. Mindez a 2010-es év jóval szerényebb, mintegy 500 millió eurós teljesítményéhez képest jelentős eredménynek számít a pénzügyi és gazdasági válság, valamint a magas üzemanyagárak által sújtott iparágban – adja közre a számokat a TTG Hírlevél.
A pénzügyi javulást alátámasztják a bíztató forgalmi statisztikák is. Az AEA 35 tagvállalatából eddig 31 légitársaság adatait összesítették, amelyek tavaly 2010-hez képest 7,1 százalékkal több, összesen 363 millió utast szállítottak, míg a fizető utaskilométer teljesítmény (RPK) 8 százalékkal nőtt. A felajánlott kapacitás (ASK) 8,9 százalékkal emelkedett, miközben a repülőgépek átlagos kihasználtsága 0,6 százalékkal 77,3% százalékra esett vissza.
Ulrich Schulte-Strathaus, az AEA főtitkára úgy véli, hogy a megszorítások és a pénzügyi helyzet bizonytalansága ellenére, az európai polgárok bizalma továbbra is töretlen a légiközlekedési szolgáltatások iránt, és az AEA tagok összesen 86 milliárd euróval járulnak hozzá az európai gazdasághoz. Emlékeztetett arra is, hogy a szerényebb 2010-es eredményekhez többek között olyan előre nem látható természeti jelenségek is hozzájárultak, mint például az izlandi vulkánkitörés vagy a számos repülőteret napokra megbénító hóviharok.
Az iparág idei kilátásai kapcsán a főtitkár kevés okot lát a derűlátásra. A világgazdaság egyik fontos „barométere”, a légi áruszállítás ugyanis tavaly május óta folyamatos visszaesést mutat, és 2011 utolsó negyedévében már az utasforgalomban is csökkenő tendenciát tapasztaltak.
Idén a légitársaságok pénzügyi stabilitását a magas üzemanyagárak mellett a különböző környezetvédelmi és egyéb állami adók is veszélyeztetik, viszont egy jelentősebb keresletcsökkenést az iparág már nem tudna saját erőből, különböző takarékossági intézkedésekkel és főleg áremelésekkel ellensúlyozni.
Az AEA új elnökét egyébként Bernard Gustin, a Brussels Airlines társigazgatója személyében január 16-án választották meg, aki egy évig töltheti be ezt a posztot. A munkamegosztás alapján Ulrich Schulte-Strathaus főtitkár végzi a szervezet operatív irányítását, míg az elnök feladatai közé tartozik többek között, hogy vezesse a szövetség bizottsági üléseit és ő képviseli az AEA-t a felsőbb szintű nemzetközi politikai találkozókon is.