Észak-Amerikának fejleszthet akkumulátoros motorvonatot a Stadler

iho/vasút   ·   2023.02.16. 15:00
stadler_akku_usa

A svájci gyártó a Utahi Egyetemmel (USU) és az ASPIRE mérnöki kutatóközponttal írt alá szerződést az európai Flirt Akkun alapuló, az amerikai piacra szánt akkumulátoros motorvonat létrehozására és tesztelésére.

A megállapodás bejelentése során a Stadler US vezérigazgatója, Martin Ritter arról beszélt: mivel az észak-amerikai vasúti tömegközlekedési rendszerben alig vagy egyáltalán nincsenek villamosított útvonalak, az akkumulátoros vonat remek zéró kibocsátású alternatíva a dízelüzemű járművekkel szemben. A Kaliforniában szánt hidrogénhajtású Flirtök után a Stadler most akkumulátoros megoldást szállíthat az Egyesült Államokba.

Az Akku a Stadler Flirt-motorvonatcsaládjának akkumulátorhajtású verziója, mely normál üzemi körülmények között körülbelül száz kilométeres hatótávolságot tesz lehetővé újratöltés nélkül, sőt, a tesztek során 224 kilométert is sikerült megtenni vele. A svájci gyártó eddig már több mint száztíz Flirt Akkut értékesített Európában. A Stadler jelenleg a Flirt hidrogénhajtású kivitelét fejleszti a kaliforniai San Bernardino megye közlekedési hivatalának (SBCTA), amit a tavalyi berlini InnoTrans szakkiállításon mutattak be.

A partnerek arra számítanak, hogy széleskörű kutatás-fejlesztési munkálatokra lesz szükség ahhoz, hogy az Akkut az észak-amerikai infrastruktúrához és szabályozásokhoz igazítsák. A Stadler a tervezésre és a gyártásra fog összpontosítani, míg az ASPIRE (Advancing Sustainability through Powered Infrastructure for Roadway Electrification, magyarul körülbelül „A Fenntarthatóság Előmozdítása Meghajtott Infrastruktúra Által az Útpálya-villamosítás Érdekében”) pedig a pályamenti töltőinfrastruktúra fejlesztésére fókuszál. Az ASPIRE, a USU és a Stadler tesztjei várhatóan elő fogják segíteni az amerikai személyszállítás lehetséges dekarbonizációját.

Az ASPIRE igazgatója, Dr Regan Zane szerint a siker tervezői és gyártói munkalehetőségeket hoz majd Utah államba, a projekt pedig felvázolná a villamos üzemű elővárosi és könnyűvasúti rendszerek útját az állam Wasatch Front régiójában. Az akkumulátoros-villamos üzemű vasúti megoldás javítani fogja a levegő minőségét, csökkenteni fogja a működési költségeket, miközben támogatja a teherautókkal, buszokkal és személyautókkal közös töltőinfrastruktúrát is – számol be a Railway Gazette.

(Nyitóképünkön az amerikai Stadler Akku látványterve. Kép forrása: Stadler / Railway Gazette)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek