Érkeznek Marokkó nagysebességű vonatai
Marokkó nemzeti vasútja, az ONCF első nagysebességű motorvonatát június végén rakták fel az elsősorban az Airbus A380-as óriásrepülők részegységeit szállító Ville de Bordeaux hajóra a franciaországi La Rochelle közelében fekvő La Pallice kikötőjében. A kétszintes vonat órákkal később már Tanger kikötőjébe hajózott be.
Az ONCF és a francia vasúti gyártó Alstom a tizenkét kétszintes, nagysebességű motorvonatról szóló, közel négyszázmillió euró értékű megállapodást még 2010 decemberében írta alá. Az Alstom a francia nemzeti vasútnál, az SNCF-nél 1996 óta szolgáló TGV Duplex-platformból hozta létre az ONCF nemzetközi szinten is csúcskategóriát jelentő vonatait. A különbséget elsősorban a forró marokkói klímához történő igazítás jelenti. Az International Railway Journal információi szerint az óránként háromszázötvenes tempóra is képes, tízrészes szerelvények két végén egy-egy vonófej szolgáltatja a mozgási energiát, a nyolc betétkocsi közül kettő első osztályú, öt másodosztályú, egy pedig büfékocsi. A vonaton 533 utas foglalhat helyet.
A vonófejeket az Alstom Kelet-Franciaországban található, belfort-i üzemegysége építi meg. A betétkocsik La Rochelle-ban készülnek, a kész szerelvényeket is ott vetik tesztelés alá, majd rakják hajóra. Az utolsó szerelvényt várhatóan 2016 végén veheti át az ONCF. A járműveket a hatvan százalékban ONCF-, negyven százalékban pedig SNCF-tulajdonú Société Marocaine de Maintenance des Rames à Grande Vitesse cég üzemelteti, egy idén januárban megkötött, tizenöt évre szóló, százhetvenötmillió euró értékű szerződés értelmében.
Marokkó első nagysebességű vonalának építéséről még 2007 novemberében döntött az északnyugat-afrikai ország kormánya. A Tangertől Casablancáig tartó, háromszázötven kilométer hosszú vonal építési munkálatait 2011 szeptemberében indította el hivatalosan VI. Mohammed marokkói király és az akkori francia elnök, Nicolas Sarkozy. A pályát eredetileg 2015 decemberében tervezték átadni, azonban az építés csúszása miatt leghamarabb 2017-ben nyílhat csak meg. A vasúttársaság szerint a projekt jelenleg hetven százalékos készültségnél tart, a pálya, a jelzőberendezések, a felsővezeték és a GSM-R-rendszer építése várhatóan még az éven befejeződik.
A „marokkói TGV-k” a normál nyomtávú, huszonöt kilovolt ötven hertzes váltóárammal villamosítandó vonal felén, a Tanger és Kénitra közti 183 kilométeren háromszázhússzal is hasíthatnak majd. A Kénitrától Casablancáig vezető, már létező szakasz jelenleg felújítás alatt van, de ott is kétszázhússzal lehet majd közlekedni a munkálatok befejezését követően. Az ONCF szerint a korszerűsítésnek köszönhetően a Tanger és Casablanca közti jelenlegi négy óra negyvenöt perces menetidő mindössze két óra tíz percre csökkenhet – számol be a Railway Gazette.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!
Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!