Épülő villamoskocsiszín Budafokon
A CAF-villamosok vásárlásánál felvetődött kérdés, hogy hol aludjanak majd hosszútávon ezek a járművek, eldőlni látszik. Egy ideig nyugtalankodhattunk, hogy talán mégis a felhagyott Józsefvárosi pályaudvar területére esik majd a választás, de Budafokkal remélhetőleg minden rendeződik, a volt pályaudvar területe pedig megmarad valami nagyobb, stratégiai döntést igénylő projekt színhelyének. A (volt) kötöttpályás folyosók a város tengerében kincset érnek, nem szabad hagyni, hogy kisebb fejlesztések lecsipkedjenek belőle, mint egy sajtdarabból. Fog még itt járni tramtrain Rákoskeresztúrról a Hűvösvölgybe!
A CAF-ok viszont az új csarnokban fognak aludni, amely most épül az eredeti állapotában megőrzött III. épület mellé a budafoki kocsiszínben. A százéves kocsiszín felújítása tavaly kezdődött el, a munkálatokat a Strabag-csoporthoz tartozó STR Építő Kft. végzi, 5 milliárd 730 millió forintos értékben.
Ahogy az történni szokott, a telepet az évtizedek során többször, mindig a mának élve és a jövőre nem gondolva, a koncepcionális tervezésnek még a gondolatát is kerülve bővítgették, egészen addig, hogy az a működésképtelenség szélére sodródott, annak ellenére, hogy jelentős tartalékterületekkel rendelkezett és a villamoshálózathoz való kapcsolódása sem mondható rossznak. Az 1899-ben épült kocsiszín fizikai állapota is rendkívül vegyes volt, ezért láthatóan a tabula rasa-módszer bizonyulhatott az egyetlen helyes útnak: kiválasztani a kevés értéket, azokat megőrizve a telep egészét bontani és új, minden igényt kielégítő épületegyüttest létrehozni. Ez természetesen a vágányhálózat teljes újragondolását követelte meg, melyet a HÉV-korszak óta szinte változatlan formában használtak. Az új vágányhálózat lehetővé teszi a korábban teljesen hiányzó, ám nagyon igényelt funkciót, hogy a villamosok körbe tudják járni a telepet.
Ami a vágányhálózaton és a műemlékvédelmi gondossággal felújított épületeken kívül a telepből fennmaradt, az egyetlen, akár középületként is megfelelő reprezentativitást sugárzó épület tölti ki. Mindez nem tett rosszat sem a Fehérvári út, sem a vasút felőli oldal arculatának: a korábbi zűrzavaros telephely, falak, bódék, melléképületek, oszlopok látványa helyett most egyértelmű, szépen formált, ritmusos térfal zárja le minden irányból a látványt. Egyedülálló, ahogy az új csarnoképület légifotóról is értékelhető madártávlati megjelenéssel bír. Ezt elsősorban a Rózsavölgyi domboldalban lakók fogják díjazni. Korábban ez a minőség csak repülőtéri fogadóépületeken köszönt vissza, most úgy tűnik, a közlekedésépítészet eléri azt a színvonalat, amikor már villamoskocsiszínek is hasonló igényességgel lépnek fel.
A telepen a rutinfeladatokat és az ellenőrzéseket egyaránt csarnokon belül, fedett helyen fogják elvégezni, a járművek napi karbantartásához korszerű villamosmosó berendezéseket szerelnek fel. Egy felsővezeték nélküli, darus javítócsarnokot is építenek, amelyben két vágányon lehet megemelni a járműveket. Egy külön vágányon pedig aknák és állványok segítségével a villamos valamennyi részén elvégezhetik a szükséges alkatrészcseréket és javításokat.
A műemlékeknek kijáró alapossággal felújításra kerülő III. csarnokot nosztalgiajárművek tárolására használják majd. A telep kialakításakor különös figyelmet fordítottak a hangszennyezés elkerülésére, ezért a Forgalmi utcai bekötésnél zajvédő fal épül, bár az új sínrendszernek köszönhetően a villamosok a kocsiszínben amúgy is csendesebben közlekedhetnek.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!