Énekel Malvinka bal motorja!
A Malvinka becenévre hallgató HA-MAL lajstromjelet viselő (eredetileg a szovjet légierőtől kapott) Il–14-es bal motorja is életre kelt a ferihegyi skanzenban. Mint többször beszámoltunk róla, a lelkes csapat, amely Zsaludek Endre vezetésével először kívülről hozta rendbe a kétmotoros repülőgépet, tavaly sikeresen kijavította és többször be is indította az egykori utasszállító jobb motorját, most pedig működni kezdtek a hengerek a bal oldalon is. Tavaly egyébként még elég reménytelen vállalkozásként emlegették ennek a bal motornak a felélesztését, azonban a csapat „szóvivője”, Virág Richárd az iho/repülésnek elmondta: a „kerozinos kezelés” megtette a magáét, a csillagmotor mégiscsak megmozdult, a kompresszió is megfelelőnek bizonyult a hengerekben.
Már szombaton is történt kísérlet az indításra, de akkor feltehetően a gyenge akkumulátor miatt ez nem volt sikeres, vasárnapra azonban minden összejött, a motor nem is füstölt annyira, mint tavaly az első indításnál a jobb oldali, amelynek olajnyomás-problémái voltak eleinte, ezért füstölt el sok el nem égett olajat.
A kétmotoros „sztereó indításra” azonban még valamennyit várni kell: jobboldalt ugyanis egyelőre nem szabad felpörgetni a légcsavart, mert komoly korróziót fedeztek fel rajta. Ezért is indult rá a csapat a másik motor felélesztésére, mert baloldalt rendben van a „sróf”, úgyhogy a cserére szoruló alkatrészeket a jobb motorból szerelték át a balba, hogy annak ép légcsavarjával foroghasson a motor.
A következőkben a ferihegyi csapat a szolnoki múzeumtól kap segítséget a folytatáshoz: ott a kiállított Il–14-es mellett egy külön fedél alatt kiállított motor is működhet alkatrészbázisként, vagyis a még mindig nem tökéletes szivattyút három másik helyettesítheti, valamelyik biztos tökéletes lesz, remélik a csapatból. Ugyancsak Szolnok kínál megoldást a légcsavargondra: az ottani 14-es jobb propellere jó állapotban van, most már csak a megfelelő célszerszámot kell elkészíteni a fel- és leszerelésre. Természetesen a ferihegyiek a nem működőképes, de kiállításra alkalmas, lekonzervált alkatrészeket pedig visszajuttatják a szolnokiaknak, hogy ott a nem működő gépen, illetve motoron is meglegyen minden részegység.
A bal motor rendbehozása azért volt sietős, mert Malvinka így részese lehet a hét végén a skanzenbe tervezett Malév-összejövetelnek: a találkozó fénypontja lehet, amikor a hőskort idézve felzúg az Il–14-es.