Emirates-sikerek, A380-as dilemmák

iho   ·   2013.05.09. 16:00
cim

A Business Traveller Middle East utazási szaklap szervezésében május 5-én este tartották meg azt a díjkiosztó ünnepséget, ahol az Emirates légitársaságnak egyszerre négy rangos kategóriában sikerült megszereznie az első helyezést – írja a TTG Hírlevél.

A világ legjobb légitársasága cím elnyerése mellett, az olvasói szavazatok alapján az Emirates üzemelteti a közel-keleti légitársaságok legszínvonalasabb Business osztályát, pontgyűjtő törzsutasprogramját és internetes honlapját is.

Az immár több mint 60 ezer alkalmazottat foglalkoztató Emirates jelenleg nemcsak a közel-keleti régióban, hanem világméretekben is az egyik leggyorsabban növekvő légitársaság, mely az elmúlt évben is sorra nyitotta meg új járatait, tavaly 176 repülőgéppel, már a világ 124 városába indított menetrend szerinti járatokat. Az idei járatbővítések között szerepel többek között Tokió Haneda (június 3-tól), Stockholm (szeptember 4-től) és a Fülöp-szigeteken található Clark International (október 1-jétől).

Az Emirates terjeszkedésének egyik legfőbb eszköze az A380-as

Az Emirates tavaly októberben vette át az első olyan Airbus A380-as óriásgépét, melynek fedélzetén már valamennyi ülés esetében nem csak wifi hozzáférést, hanem – az OnAir műholdas EDGE/GPRS rendszere használatával – a mobilkészülékről történő telefonálást, illetve adattovábbítást (e-mail és SMS küldését) is lehetővé teszi utasainak. Emellett az idei évtől minden új Emirates A380 repülőgépet a mostaninál nagyobb méretű és jobb minőségű, grafikus felhasználói felülettel is rendelkező interaktív képernyőkkel látnak el.

Az Emirates – a világ légitársaságai közül elsőként – 2008. március 20-tól tette lehetővé járatain a fedélzeten történő biztonságos mobilhasználatot, olyan készüléket bocsátva az utasok rendelkezésére, amelyek nem zavarják meg a fedélzeti elektronikát. Ezek használatát azonban akkor még három percben limitálták.

Rövidebb vagy hosszabb vonalakon érdemesebb az óriást üzemeltetni?

Az állami tulajdonban lévő légitársaság ugyancsak 2008-ban vette át az első A380-asát, két év múlva pedig Tim Clark, az Emirates vezérigazgatója bejelentette, hogy mintegy 11,5 milliárd dollár értékben, újabb megrendelést adtak az Airbus gyárnak 32 nagy kapacitású A380-as leszállítására. Így 2017-ben a dubaji székhelyű fuvarozó már összesen 90 ilyen óriásgéppel rendelkezik majd. Clark ennél nagyobb létszámú flottát is szívesen látna a típusból, de a további bővítést akadályozza, hogy a légitársaság A380-asainak 85 százaléka átlag 14 órás rotációkban rövidebb útvonalakon közlekedik, és emiatt a gépek sokkal hamarabb visszatérnek a dubaji bázisukra, ahol feltorlódhatnak.

Ha viszont távolabbi kontinensekre repülnek, akkor 35 órába is beletelhet, amíg megfordulnak, így a repülőtér jelenlegi kiszolgáló infrastruktúrája hatékonyabban tudja ellátni a gépeket. Ezért Clark úgy próbál változtatni a típus jelenlegi járathálózatán, hogy 75-25 százalék legyen a rövidebb, illetve hosszabb utak aránya. Ennek azonban az a feltétele, hogy a célállomások rendelkezzenek az A380-as földi kiszolgálásához szükséges infrastruktúrával.

Kapcsolódó hírek