ELKöszönnek a 260-asok is

Bohus Dávid   ·   2017.02.28. 16:15
260kicsi

A fővárosból induló távolsági járatokat és Pest megye közösségi közlekedését biztosító Volánbusz Zrt. tavalyi használtbusz-beszerzése keretében Norvégiából importált hatvan Volvo autóbusz honosítása és forgalomba állítása az idei év második hónapjára olyan méreteket öltött, hogy a helyközi forgalomban lassan negyven éve szolgáló kétajtós 260-as Ikarusok 2017-ben befejezték pályafutásukat a Pest megyei járatokon.

A budapesti volán vállalat a kétszázas sorozat képviselői közül a 266-os változat beszerzésével kezdte meg a korábbi típusok leváltását. A nyolcvanas évek elején viszont a korszerűbb, légrugós változatra váltottak: 1979 és 1989 között több, mint kétszázhetven példány került a Pest megyei üzemegységekhez. A típus első képviselői a városi kivitelű 260.06 jelzésűek voltak, 1982-től kezdődően viszont az elővárosi és helyközi forgalomra fejlesztett, 2–0–2 ajtóelrendezésű 260.32-es és 260.39-es altípusok érkeztek hét éven keresztül. Az állomány részét képezte továbbá két, német exportból visszatért 260.43-as szóló és egy 263.01-es típusú autóbusz is.

Tíz évvel ezelőtt tavasszal még természetes volt: 1983-as évjáratú DZA-375 parkol az Árpád híd buszpályaudvar tárolóján. Azóta a busz, a pályaudvar és a bútoráruház sincs meg (a képre kattintva galéria nyílik a szerző felvételeiből)

A sárga kétajtósok szinte mindenhol ott voltak: csatlakozó járataikkal ott várakoztak a főváros térségét kiszolgáló elővárosi vasútvonalak valamennyi állomásán, a helyiérdekű vasutakhoz csatlakozó megállókban, a Pest megyei városok autóbusz-pályaudvarainak kocsiállásain, helyijáratain, bevásárló központokba közlekedő vonalain. Nyolc, különleges kivitelű 260-as repülőtéri járatokon járt Budapest központjába a nyolcvanas években, amelyek papagájfényezésükkel és magas támlás ülésükkel egyedi kivitelben készültek. A kilencvenes években pedig a BKV 88-as járatán váltották le a megszokott kék-szürke Ikarusokat a sárga volános változatúak. A Törökbálint és Kamaraerdő közötti kertek alatt kanyargó járatra beosztott járműveket átalakították: valamennyi busz középre harmadik ajtót kapott, a manuális váltót automatára cserélték. Ezek az autóbuszok később megjelentek a budaörsi bevásárlóközpontok járatain is.

Az 1982-es évjáratú, három ajtóssá alakított ACF-108 érkezik a budaörsi gimnáziumhoz 2004. szeptember 11-én

Az elsőként beszerzett, városi kivitelű Ikarusokat a kétezres évek elejére leselejtezték, a helyközi változatból viszont tíz évvel ezelőtt is több, mint százhúsz közlekedett. A kétajtósok első selejtezései szintén a kétezres évek elején kezdődtek, miután valamennyi 266-ost leváltottak az Ikarus korszerűbb 415-ös és E94 típusaival. A hazai gyártású autóbuszok mellett beszerzett SL szériajelű MAN járművek szintén 260-asok helyére álltak be.

A kétezres évek második felétől alvállalkozók jelentek meg a Volánbusz járatain, emiatt további sárga Ikarusok váltak feleslegessé. Elsőnek Pomáz és Aszód térségében indultak el a Weekendbus használt német kockabuszai, majd 2008-ban a Kontakt Busz frissen beszerzett King Longjai foglalták el a kocsiállásokat a budai Széna téren. A Kínában gyártott új járművek kilenc évvel ezelőtt a T&J Buszprojekt üzemeltetésben bevonultak a gödöllői és váci forgalmi térségek területére is, átalakítva az addig Ikarusokkal teleparkolt tárolók képét.

Emlék a Széna térről a King Long korszakot megelőző utolsó januárban

Az alvállalkozók mellett viszont a Volánbusz saját beszerzései és jármű-átcsoportosításai is több 260-as leállítását eredményezték: a korábban Széna térre beosztott Mercedes Citarók a BKV 88-as vonalán váltották a háromajtóssá alakított példányokat, míg a váci térségben a korszerűbb és komfortosabb Classic szériás Ikarusok költöztek át a Szob környéki járatokra. Az új- és használtbeszerzések keretében a ceglédi és monori térség harminc S315UL típusú Setrával, a fóti üzem pedig húsz új Credo Econellel járult hozzá ahhoz, hogy a helyközi kétszázasok már csak elvétve forduljanak elő.

A típusból tavaly év végén már csak négy volt állományban az Érd környékén közlekedő járatokon. A korszak utolsó járműve az 1988-as évjáratú ELK-752 rendszámot viseli.

Utolsónak az ELK-752 búcsúzik

A sárga szóló Ikarusok a nyolcvanas években az akkor alkalmazott két betű, négy szám felépítésű rendszámmal álltak forgalomba, majd a kilencvenes években végrehajtott új forgalmi azonosító bevezetése következtében jellemzően a DZA- és ELK-mezőkbe sorolták őket (DZA-373 és 401, valamint ELK-595 és 829 között). A kétezres évek elején sárga mezővel jelölt autóbuszokat később átrendszámozták, így több, mint egy tucat 260-as uniós változatot kapott.

A leállított kétajtósokból öt éve ötöt ismét forgalomba állítottak, hogy az akkoriban fellépő járműhiányt enyhítsék. Feladatuk az Econellek érkezésével megszűnt. Pest megye közlekedéstörténetében ezzel lezárult egy újabb korszak, a helyközi forgalom kétszázasait már csak a csuklós kivitel képviseli.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.