Robog a Sunday Express, ráfordult a Jóreménység fokára a Vendée Globe élmezőnye
Azok döntöttek jól, akik a brazil partok közelségét választották, nekik sokkal jobb szelük volt. A napokig javító Weöres Szabolcs kétezer tengeri mérföld hátrányt szedett össze.
Második hetébe lépett a szólóvitorlázók földkörüli, megállást nem tűrő versenye, a Vendée Globe. Az elmúlt egy hét szétválasztotta a már csak 39 szkipperből álló mezőnyt, azok taktikáztak helyesen, akik az Atlanti-óceánon dél felé hajózva a nyugatabbi csapást, Brazília partjainak közelségét választották. Éppen ma, vasárnap dél (helyi idő szerint) körül kínálkoznak az élbolynak a legideálisabbnak tűnő időjárási viszonyok arra, hogy nagy lendülettel tartós dél-keleti irányt választva (vagy, ahogy egymás között beszélik, „felszállva a Sunday Expresszre”) megcélozzák a Jóreménység fokát – amennyiben a szél tartósan és éppen olyan erős lesz, mint az az előrejelzésekből sejlik, akkor a későbbi győztesnek jó esélye lehet arra, hogy megdöntse Armel Le Cléac'h 2016-es, 74 nap 3 óra 35 perc és 46 másodperces földkörző csúcsát.
A körülményekről a Vendée Globe 2024-en vezető Charlie Dalin beszámolója alapján alkothatunk elképzelést – Dalin legutóbb arról rádiózott, hogy amióta szombaton kora délután átlépték az Egyenlítőt, intenzív és szoros versenyt vívnak egymással a vitorlázók. „Többen látjuk egymás, mindannyian a fedélzeten vagyunk, hogy hajóinkból a lehető legtöbbet hozzuk ki. Az óceán viszonylag nyugodt, kiegyensúlyozott, mindössze a meleg okoz egy kis kellemetlenséget” – tudósított a MACIF Santé Prévoyance fedélzetéről a francia (képünkön).
A Sunday Expresszről lemaradnak azok a versenyzők, akik az egy hete még vezető, tapasztalt Jean Le Cam irányát vélték mérvadónak. Nos, Le Cam azóta több mint hatszáz tengeri mérföld hátrányt szedett össze Dalinhoz képest, és amíg a déliek 25 csomós tempóval váltják meg a beszállókártyát a „vonatra”, neki (és a vele csobogóknak) fele ekkora sebességgel kell beérniük.
Weöres Szabolcs, a magyar induló néhány napja Cran Canarián bóján kikötve megstoppolta, majd megragasztotta a grószát, vagyis a nagyvitorláját, és a mezőny után eredt. Hajósunk lemaradása azonban tekintélyes, most ott jár, ahol egy hete az élboly: a Zöld-foki-szigeteknél, és az utolsó előtti, kínai szkipper mögött körülbelül nyolcszáz mérfölddel vitorlázik.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!