Elindult a FAIRTIQ mobiljegy rendszer Csehországban

Ekés András   ·   2024.06.20. 08:50
03_fairtiq

A csehországi Zlín autóbusz-állomására sorra érkeznek a helyközi buszok, oldalukon hirdetik a legegyszerűbb közösségi közlekedési utazás lehetőségét, a FAIRTIQ alkalmazást. A svájci mobil jegyrendszer app első, kelet-közép-európai, élesben működő projektje a napokban startolt el a közel hatszázezres régióban (Zlíni kerület, azaz csehül: Zlínský kraj), ahol immár akadálytalanul használható a minden hardvert és infrastruktúrát nélkülöző mobilalkalmazás.

A közelmúltig Zlin nem tartozott a legfejlettebb cseh régiók közé a közösségi közlekedés területén. Az évek során azonban a regionális kormányzat olyan megrendelőszervezetet hozott létre, amely egyre jobban integrálta a regionális és helyi, autóbuszos és vasúti szolgáltatásokat. A jegyértékesítés azonban továbbra is gyenge láncszem maradt, eltérő tarifarendszerrel és értékesítési csatornákkal. Az elmúlt évben a közlekedési szövetség egy integrált, zónákon és klasztereken alapuló tarifarendszert dolgozott ki és a FAIRTIQ-et választotta ki az integrált tarifák elsődleges értékesítési csatornájaként.

Nincs szükség az utazás előtt kitalálni, hogy melyik közlekedési szolgáltatóval, milyen útvonalon, hány átszállással kell utaznunk és ehhez milyen jegyet vagy bérletet érdemes váltani, mindössze el kell húzni a csúszkát az alkalmazásban felszállás előtt, és tetszőleges számú átszállást követően csak vissza kell húzni, és máris megkapjuk az utazás végén a fizetendő összeget, melyet a nap végén, a kedvezményeket és az esetleges díjplafont is figyelembe véve vonnak le a kártyánkról. Ami biztos, hogy a lehető legkedvezőbb díjat kalkulálja az app, tehát nem kell a jegy vagy bérlet vásárlása közötti dilemmát akár hónapról hónapra lejátszani.

A 2016-ban alapított FAIRTIQ mobiljegy alkalmazásával már hat országban, százhetven millió utazást tettek meg a használók Svájc, Liechtenstein, Ausztria, Németország, Franciaország területén, és most már Csehország egy részében is elérhető a szolgáltatás. Több országban, így Magyarországon is különböző tesztekre került már sor, például a BKK vagy a MÁV-Start és a Volánbusz hálózatán, ezek eredményei alapján a továbbfejlesztés napirenden van.

Zlín és régiója közlekedési szövetsége, az IDZK-nak kézenfekvő volt a FAIRTIQ bevezetése: új tarifarendszert készítettek elő, mely az eddiginél is jobban integrálja a vasúti, regionális autóbuszos és városi közösségi közlekedés szolgáltatásait, viszont nem kívántak költséges infrastruktúrát telepíteni a járművekre és a megállók, állomások környezetébe. Költséghatékony megoldás mellett döntöttek az alkalmazás megvalósításával, mondta Jan Kolařík, projektvezető:

„Az új jegyrendszer, amelynek a FAIRTIQ az első csatornája, ugyanazon a logikán alapul, mint a VOR-tarifa Bécs, Burgenland és Alsó-Ausztria régióiban. A zónákon alapuló rendszer helyett, ami nehézkes lehet az olyan régiókban, mint a zlíni, ahol több útvonal is lehetséges a települések között, és a kilométeralapú megoldás helyett, ahol az utasokat még jobban »büntetik« a lassabb, kevésbé versenyképes utazásokért, a »bécsi« megoldás egy előre meghatározott ármátrixot használ az összes településpár között. Az utasok a célállomásuk eléréséhez korlátlanul átszállhatnak, és bármilyen logikus útvonalat választhatnak, az ár változatlan marad. Annak köszönhetően, hogy a települések minden megállója azonos klaszterben helyezkedik el, és nem egyes vasútállomások vagy buszmegállók között számolódik az ár, nagyon könnyen lehet két település között vonattal vagy helyközi busszal utazni, majd a céltelepülésen belül még városi buszra vagy trolira szállni, az ár ugyanaz marad. Ez a megoldás ösztönzi a közösségi közlekedés spontán használatának növekedését is. Hasonlóképpen, ha egy városon belüli utazás teljes egészében az adott településen belül történik, az ár nem változik, függetlenül attól, hogy regionális buszt, vonatot, városi buszt vagy trolibuszt használunk.”

Bár egy költséges infrastruktúrát látványosabb átadni, mint egy költséghatékony alkalmazást, Zlínben több tucat újságíró és szakember érdeklődött az innovatív megoldás iránt, és rövidesen a lakosság is napi rutinként tudja használni. A projekt hivatalos átadására a híres Baťa toronyban került sor, amely a regionális önkormányzat székhelye is. A szakmai bemutatón Antoine Belaieff, a FAIRTIQ új piacokért felelős szakembere kiemelte: „Megtiszteltetés számunkra, hogy a cseh közösségi közlekedési ökoszisztéma részévé válhatunk, amely nemzetközileg is kiemelkedő a mérnöki és üzemeltetési hagyományai és eredményei révén. Büszkék vagyunk arra is, hogy egyszerűbbé tehetjük a Zlín és térsége közösségi közlekedését, függetlenül attól, hogy valaki helyi vagy helyközi, buszos vagy vasúti szolgáltatásokat vesz igénybe”.

Egy közlekedési innováció bemutatása mit sem ér a valós működés megismerése nélkül. Így sor került egy élő tesztutazásra is, amely Zlín és Otrokovice között a Cseh Államvasút motorvonatán, majd visszaúton a közel párhuzamos helyközi trolivonalon zajlott, és így tesztelni lehetett az alkalmazást. Ezt követően egy komolyabb, helyközi buszokkal és vonattal megtett körútra is sor került, amely a FAIRTIQ megismerésén túl a zlíni régió legszebb részeit, Uherský Brod (Magyarbród) és Uherské Hradiště városkáit is érintette. Előbbi rendelkezik egyébként az egyik legjobb és legdizájnosabb vasút–busz intermodális kapcsolattal, amely nem csak, hogy léptékhelyes, de a közös peron révén pár másodperc alatt lehetővé teszi az átszállást vonatról buszra vagy fordítva. A FAIRTIQ pont az ilyen, átszállásos utazások esetén igazán vonzó, hiszen nem kell automatát keresni, a sofőrnél sorban állni és jegyet venni, csak utazni kell a lehető legegyszerűbben városon belül vagy a régió bármely két, tetszőleges pontja között.

Az alkalmazás pedig nemcsak, hogy érzékeli, hogy éppen milyen közlekedési módot használunk, minden utas minden utazását monitorozza bliccelés szempontjából is, és a visszaéléseket, pl. késői utazásindítás, azonnal jelzi. A QR kódot mind a járművezetők, mind a jegyvizsgálók le tudják csippantani, amely azonnal jelzi az utas és az utazás megkezdésének főbb paramétereit, de vizuálisan is ellenőrizhető, hogy milyen jogosultsággal, kedvezménnyel, mikor és hol kezdtük meg az utazást. Az app használatával gyorsítható a felszállás az elsőajtós járműveken, így javul a menetrendszerűség is.

A közlekedési szolgáltatók és megrendelők hatalmas adatvagyonra tesznek szert a FAIRTIQ révén, hiszen az utazások – természetesen anonim módon – rögzülnek, és elemezhetővé válnak a mobilitási szokások mennyiségi és minőségi értelemben is. Sőt, újabban már a járműfedélzeti utasszámláló berendezések és a FAIRTIQ adatbázisait összekapcsolva teljes mértékben megismerhetővé válnak az utazási szokások, így a megrendelők és szolgáltatók is könnyebben tudnak tervezni rövid- és hosszútávon is. Az adatok révén pedig könnyebb igazságosan felosztani a bevételeket a szolgáltatók számára, ezzel a szereplők közötti bizalom is erősíthető, ha netán ez nem lenne meg.

Zlín esetében is cél, hogy mind a helyi, mind a helyközi utazásokhoz kapcsolódó jegyvásárlást egyre inkább a digitális térbe helyezzék át. Jan Kolařík szerint „a dedikált plasztik közlekedési kártyák nem jelentenek megoldást – mivel a saját rendszer fenntartásával járó költségek magasak, és a közösségi közlekedésbe való belépést nehezíti is. Ezt az olyan országok példái, mint Svájc, világosan mutatják. Gyakran a tisztán mobiltelefon alapú megoldások jelentik az elsődleges jegyértékesítési csatornákat, a konzervatívabb fogyasztók számára pedig papírjegyeket kínálnak. Zlín régiónak is ez a terv a következő évekre”.

A kelet-közép-európai térben sokféle integrációs folyamat zajlik a legkülönbözőbb hardver- vagy szoftver alapú megoldások alkalmazásával. Az integráció hazai lépései is felgyorsultak, az olcsó vármegye- és országbérletekkel az ingázás költségei a munkavállaló és a munkáltató számára is jelentősen csökkentek.

A különböző szolgáltatóknál azonban néha nem egyszerű a legmegfelelőbb jegyek kiválasztása és megvásárlása, és komolyabb integráció esetén is pontos elképzeléssel kell rendelkeznünk arról, honnan hová, milyen átszállásokkal utazunk, ez pedig nem feltétlenül teszi lehetővé az útvonal rugalmas módosítását késések esetén. Ebben is segítséget jelenthet a fenti szoftveres megoldás.

A flat rate díjszabás mellett azonban a szolgáltatók kevesebb adathoz jutnak hozzá, mint régebben, a viszonylati jegy- és bérletértékesítés korában. A MÁV-Start, GySEV és a Volánbusz szolgáltatásainak lépésről-lépésre történő integrációja tarifális értelemben komoly szakmai kihívásokat tartogat, a városok bevonása a rendszerbe pedig csak nagyon komoly adatbázis, valamint a bevételek és a veszteségek kölcsönösen elfogadható módszertan alapján történő elosztása alapján történhet. Túl azon, hogy a FAIRTIQ városi, regionális és országos léptékben, hardvert és infrastruktúrát nem igénylő módon, néhány hónap alatt megvalósítható lenne Magyarországon is, az érintett megrendelők és szolgáltatók számára megbízható adatforrást jelentene akár a szolgáltatások tervezése, akár a bevételek megosztása terén. Ennek első lépései megkezdődtek, de a zlínihez hasonló megvalósításig még sok lépés van hátra.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.