Elfogyó keskeny sínpár
Az intézkedés – a vasúttársaság magyarázata szerint – az elmúlt évek jelentős utasvesztése miatti súlyos ráfizetés következtében vált szükségessé. Ezen ne is csodálkozzunk, hiszen a 125 kilométer hosszúságú, Szeptemvrit a neves síparadicsom, Bansko érintésével Dobrinistével összekötő pályát a napi négy pár személyvonat átlagosan hét és fél óra alatt járja be, míg ugyanezen táv leküzdésére egy autóbusznak feleannyi időre van szüksége.
A svájci hegyivasutakat is megszégyenítő szépségű, 760 milliméteres nyombőségű pályát – melyen 35 alagút található – 1922 és 1945 között több részletben vehette birtokba a nagyérdemű. A 16 kilométeres Varvara–Pazardjik mellékvonal (Septemvri mellett Pazardjikban létesült csatlakozás a normál nyomközű Szófia–Plovdiv vaspályához) 1928-ra készült el és 2002-ig volt használatban. Avramovo állomás a maga 1267 méteres tengerszint feletti magasságával Bulgária és az egész Balkán legmagasabban fekvő vasúti pályaudvara. A gőzvontatás felszámolása 1965-ben kezdődött, első körben a kasseli Henschel gyár 75,001–75,010-es pályaszámú, 810 kW teljesítményű gépei álltak szolgálatba, majd 1988-ban a bukaresti FAUR tíz, az előbbiek mintájára épített 77-es sorozatú lokomotívja állt szolgálatba. A nagymozdonyok kezdetben elsősorban az akkor még jelentős teherforgalmat szolgálták ki. A személyvonatokat 1941-től a '80-as évek elejéig nagyrészt Ganz-gyármányú motorkocsikkal továbbították.
(A kisvasútról részletesebben az Indóház 2010. évi szeptemberi és októberi számaiban olvashatnak.)
Kép és szöveg: Tasnádi Tamás