Életben marad-e a Kingfisher?
Az ígéretesen induló, majd most összeroskadni látszó indiai légitársaság, a Kingfisher bejelentette: tovább csökkenti tengerentúli járatainak számát, de változatlanul küzd a túlélésért. A cég visszaadta a bérbeadónak egyik nagyhatótávolságú A330-asát, egyelőre napi 10 járatot tart fenn, és eltökélt szándéka tovább folytatni az üzemelését, a nemzetközi szaksajtó azonban éppannyi esélyt lát a légitársaság összeomlására.
Az elmúlt órák fejleménye, hogy a Kingfisher jelezte: március 25-től lemondja összes nemzetközi járatát.
Mint arról korábban beszámoltunk, India második légitársasága egyrészt a valamennyi hasonló céget sújtó üzemanyagár-emelkedés miatt került bajba, de legalább ennyire felelős a kialakult helyzetért az állami légitársaságot keményen támogató kormánypolitika: az egyébként ugyancsak súlyosan veszteséges Air India komoly állami szubvenciók révén indított irreális árversenyt a piacon. Mindeközben az állami intézmények a Kingfisher vezetőinek hibás döntéseit kárhoztatják az előállt helyzet miatt.
A társaság néhány hete már kénytelen volt bejelenteni járatainak csökkentését, mert miközben hatalmas összegekkel tartozik a gépbérletért, az üzemanyagért, a reptérhasználatért, közben súlyos bérfizetési gondjai is keletkeztek, a repülőszemélyzet egy része el is hagyta a légitársaságot.
A Kingfisher komoly útvonalhálózatot épített ki európai, közel- és távol-keleti desztinációkra, ugyanakkor a 330-as visszaadásával, de más módszerekkel is igyekszik csökkenteni költségeit. A légitársaság közleménye e további módszereket nem részletezi, ugyanakkor jelzi, hogy a Kingfisher elnöke hamarosan találkozik az elégedetlen repülőszemélyzetekkel Delhiben.Ami a pénzügyi nehézségeket illeti, a Kingfisher elsősorban az indiai adóhivatal zárlatával magyarázza, hogy a légitársaságok közti elszámolást szolgáló IATA-rendszerből a fuvarozó szervezet néhány napja kizárta a Kingfishert. – Azt kérjük mindenkitől, vegye figyelembe mindazokat a hátrányokat, amelyek nemcsak a befagyasztott számláinkból, hanem az üzemeltetési környezetből adódnak – hangzik a légitársaság közleménye, ami világos utalás az indiai állam és főképp az adóhivatal szerepére a légitársaság megroppanásában.
Az esetleges mentőöv is tulajdonképp az állam döntésén múlik: a Kingfisher közleménye szerint a légitársaság azt várja, hogy a kormány oldja fel a külföldi befektetők tulajdonszerzésének 49 százalékos korlátozását.