Elbukott a harmadik pálya, Európa legforgalmasabb reptere nem bővíthető
Az évi nyolcvanmillió utassal a világ legforgalmasabb légikikötői közé tartozó londoni Heathrow sok-sok éve küszködik kapacitása bővítésének feladatával, merthogy már évek óta lehetőségeinek határán dolgozik két párhuzamos, kelet-nyugati irányú pályájával. 2018-ban, az akkori Theresa May kormány döntése után parlamenti szavazás is megerősítette a harmadik pálya tervét, természetesen a környezetvédők azonnal megtámadták ezt a döntést is, ennek a pernek született meg most a végleges ítélete.
A tervek szerint az új betont a mostaniaktól északra és nyugat felé eltolva építették meg – elvetve az olyan izgalmas verziókat, mint hogy annyira hosszabbítsák meg a mostani 27R-09L pályát, hogy azon a leszállók után, egy hatszáz méteres biztonsági zóna közbeiktatásával, felszállásra is felgurulhatnának a gépek.
Az ezek szerint rövid életű, 2018-as zöld jelzés egyben annak is elvetése volt, ahogy az akkori külügyminiszter, korábbi londoni főpolgármester, jelenlegi miniszterelnök politizált a délkelet-angliai légiközlekedés dolgában, aki még 2015-ben jelentette be, saját testével állítja meg a bulldózereket, ha nekilátnak az építkezésnek. Boris Johnson álma egy teljesen új, hatalmas légikikötő lett volna a Temze torkolatvidékén, aminek a költségeit, beleértve az odavezető közúti és gyorsvasúti kapcsolat finanszírozását, egyetlen korábbi kormányzat és egyetlen komoly pénzügyi csoport sem vállalta fel.
Viszont érdekesmód az otthoni pálya előnyeit élvező, a British Airwayst is magába foglaló IAG-csoport vezetője, Willie Walsh egyáltalán nem tartozik Heathrow új pályájának szorgalmazói közé, ami azért érthető, mert a BA már gyakorlatilag teljesen kiépítette a Heathrow-ra alapozott hálózatát, a további leszállás lehetőségek inkább bővítenék a más légitársaságok esélyeit, mint a Britishét. Johnson pedig mostanság nem annyira a torkolati álomrepteret emlegeti, hanem azt, hogy inkább Birmingham bővítésével csökkentsék a Heathrow-ra nehezedő nyomást.
Vannak, akik olyan levezetéseket tesznek közzé, amelyek szerint a légiközlekedés bővülésének nincs közvetlen hatása a kereskedelem és az ipar fejlődésére, mások szerint azonban az üzleti lehetőségek és a munkahelyteremtés esélyei buknak a harmadik pálya tervével.
Magának a repülőtérnek a szóvivője jelezte, az új pálya letiltása erősen veszélyezteti az ország Brexit utáni gazdasági növekedését, és állítja, Heathrow a harmadik pálya üzemeltetésével is képes teljesíteni a környezetvédelmi előírásokat, ennek bázisán fognak fellebbezni az ítélet ellen.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!