Ekranoplan: Kaszpi Szörny után Jégmezők Lovagja?

iho   ·   2017.01.19. 13:45
cim

Ismét előkerült a régi-új koncepció, orosz kutatók egy új ekranoplan tervvel foglalkoznak, sőt, amint az a Flightglobal cikkéből és fotójából kiderül, már a szélcsatorna-kísérleteknél tart a fejlesztés.

Már 2012-ben bemutattunk egy olyan, kisméretű jármű tervét, amely a légpárnahatást kihasználva, kis magasságban a felszín felett, légcsavaros gázturbinákkal meghajtva tudna viszonylag nagy sebességgel közlekedni. De természetesen mehetünk még vissza az időben: a nyolcvanas években kísérletezett a szovjet katonai vezetés néhány méretes változattal, köztük a valóban hatalmas géppel, az egyetlen példányban épült MD-160-assal, amit „Kaszpi-tengeri szörny” néven emlegetnek azóta is.

Az egykori hatalmas, nyolchajtóműves szerkezet...

Nyolc(!) NK-87-es hajtóművével maximális sebessége 550, utazósebessége 450 kilométer volt óránként, hatótávolsága állítólag kétezer kilométer, ami valóban komoly táv, de gyanítható, ekkor a hasznos terhelést vissza kellett fogni, mert nyolc szomjas hajtóműhöz bőven kellett üzemanyag. A fedélzetén olyan robotrepülőgépeket („cirkálórakétákat”) helyeztek el, amelyeket mondjuk nagy amerikai flottaegységek, netán hordozók ellen lehetett volna indítani. Egy másik, kisebb, megépült ekranoplan pedig légcsavaros gázturbinával kapott meghajtást, de végül is egyikből sem lett sorozatban gyártott eszköz.

Egyébként amióta az első felvételek nyilvánosságra kerültek ezekről a jószágokról, azóta zajlik a vita, hogy hová is soroljuk őket. Van, aki azt mondja, nincs mese, ez repülőgép, hiszen ha csak néhány méterrel, de mindenképp a lehetőleg sima felszín – víz, vagy mondjuk sivatag – fölött mozog. De mivel szárazföldi használatára ezeknek a gépeknek nem került sor, és vízről indulva, víz felett mozogtak, majd ismét vízre értek, a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet hajóknak minősítette őket. Sokak meglepetésére a 2015-ös moszkvai szalon egyik pavilonjában makettként szerepelt az MK-160-as, csak épp csinos sárgára festve, mint polgári közlekedési eszköz, természetesen a robotrepülőgépek vetőcsövei nélkül.

... ma egy kikötőben rozsdásodik

Kérdés, mennyiben lenne repülőgép az a szerkezet, amelyet most vizsgálnak a Központi Aero- és Hidrodinamikai Intézetben, a CAGI-ban? Sokkal inkább, mint az eddigi próbálkozások, ugyanis a portál ismertetése szerint a gépet lehet hagyományos repülőtereken üzemeltetni, vagyis lenne futóműve. Az „utazómagassága” 3–12 méter, a kapacitása pedig nem kevesebb, mint 500 tonna, vagyis túltenne valamennyi ma létező repülőgép terhelhetőségén.  A gép felépítésében is egészen más, mint tengeri szörny ősei, a törzs melletti két hatalmas rakodótér egyben szárnyprofilt formáz, vagyis ugyanúgy keletkezne rajta felhajtóerő, mint az „igazi” szárnyakon, amelyek oldalra nyúlnak a tehertér-szárnyaktól, és amelyek hátulsó részéhez két függőleges vezérsík csatlakozik egy közös vízszintes vezérsíkkal. A szerkezetet négy hajtóművel szerelnék fel.

Érdemes végiggondolni, vajon mi készteti az oroszokat arra, hogy elővegyék ezt a nem kevés technikai kockázatot jelentő, és gyaníthatóan nem túl olcsó programot, tervet? Hol szükséges most Oroszország számára nagytömegű szállítmányok gyors továbbítása olyan helyszínen, amely a földfeletti száguldást egyébként lehetővé teszi? A választ valószínűleg a kutatóknak abból a megfogalmazásából lehet levezetni, miszerint a gép tehát alkalmas nagy sebességű, hosszan tartó repülésre (hatótávolságot nem írnak), víz, szárazföld – és jég felett.

Az új jármű szélcsatorna-makettje a CAGI-ban (fotó: Flightglobal)

Talán az utóbbi a kulcs: mint ismert, bár viszonylag ritkán foglalkoznak vele a világsajtóban is, Moszkva már korábban igényt jelentett be kiterjesztett övezetekre az északi sarkvidéken, és azt is tudjuk, hogy komoly fejlesztéseket tervez a térségben, régi bázisok életre keltését, újak létesítését, szóval a jelek szerint katonai és polgári értelemben egyaránt errefelé terjeszkedik. Nos, az ekranoplan valóban hasznos szállítóeszköze lehet akár a katonáknak, akár a civileknek, vagy mondjuk az arrafelé felfedezett kőolaj- és földgázmezők kitermelőinek, akár a víz felett repülve, akár – a végtelen jégmezők felett.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek