Égi hétvége Szegeden: már ma délutántól!
Kialakult a végleges program, már csak egy kis jó idő kell hozzá, és Szeged közönsége a Szegedi Közlekedési Társaság és a helyi repülők szervezése révén igazi háromnapos repülőünnepnek örülhet. Külön érdemes jelezni, ha időnként egy-egy zápor át is söpör a helyszínen, akkor is meg lehet oldani a bemutatók végigpörgetését, esetleg némi szünetekkel – ne feledjük, Szeged 101 éves repülőtere ma már szilárd burkolatú pályával is rendelkezik.
Mindenesetre a mai nap elsősorban a repülőeszközök érkezéséé, de estefelé már láthatjuk a program egyik legérdekesebb részét, a Pioneer Team alkonyati produkcióját. Ezek az olaszok négy géppel bemutatóznak Európa-szerte, és ami a különlegesség szakmai szemmel is nézve, az az, miképp lehet mindössze száz lóerős motorral meghajtott kétülésesekkel szép műrepülő köteléket repülni. A teljes sötétség beálltával lesz a közben egyébként versenyt tartó hőlégballonosok gyönyörű fénybemutatója, zenére és fényjelekre kapcsolják az égőjüket és világítják meg lángsugárral belülről a hatalmas lufikat, éjszaka pedig olykor a városlakók is látják majd az ugyancsak szépen kivilágított Mi-2-es helikopter reklámrepüléseit.
Szombaton a földön a veterán autók, a levegőben ejtőernyősök, sárkányosok és siklóernyősök mutatkoznak be, megjön a légimentők EC-135-ös helikoptere, majd ami ugyancsak látványosnak ígérkezik: három mezőgazdasági gép bemutatója, merthogy ezek a madarak igen mozgékonyan és egyben igen alacsonyan repülnek, a Kamov Ka-26-os helikopter és a kedves öreg An-2-es mellett láthatjuk a világ egyik első, kifejezetten mezőgazdasági munkára tervezett gépét, egy Grumman G164-est.
A Goldtimer alapítvány 1949-ben épült és 15 éve újra repülő kétmotoros utasszállítójának, a Li-2-esnek az érkezése – utasokkal! – azt a korszakot idézi, amikor még bizony volt menetrend szerinti belföldi légiközlekedés Magyarországon. Aztán zenére suhogó légibalettet, vagyis vitorlázó műrepülést élvezhetünk Hársfalvi Pál előadásában, felvonulnak a helyi motoros gépek, bemutatózik az apróságok triója, a Komo Sky Apolló Fox kötelék, ezután a helyi vitorlázórepülők szállnak fel, majd a délelőtt végén Ábrányi Tamás műrepül.
A nap második felét egy komoly csemege nyitja, a kétüléses sugárhajtású vadászkiképző Delfin repülése Szakács Gáborral, aki egyébként délelőtt még a pici Apolló Foxok egyikét vezette, illetve ha nem a hobbijának él, akkor 737-esen kapitány. Majd következik az elmúlt évek egyik sztárprodukciója a feketére festett, füstölővel műrepülő Mi-2-es helikopterrel, a kormány mögött Imreh Lajossal, mindenki Lujójával. Besenyei Péter a Corvusszal műrepül, majd a Pioneer Team a napvilágnál is kötelékezik. A program legnagyobb klasszikus résztvevője, az öreg Li-2-es is bemutatót repül, lesz ejtőernyős kupola formaugrás és bemutatkozik egy érdekes apróság, a Dragonfly nevű ultralight.
Estefelé a sárkányosok és siklóernyősök után világrekord bungee jumping kísérlet történik a Mi-2-esből, majd megint jönnek a hőlégballonok és a szegedi repülők, miközben egész nap zümmöghetnek a gépek, pöröghetnek a légcsavarok a nézők kedvéért, akik nem csak nézni, hanem kipróbálni is szeretnék a repülést. És persze a földön is lesz látnivaló bőven, meg a gyerekeknek játszani való: külön érdemes felhívni a figyelmet arra, hogy egy hónappal és egy héttel az épp itt, Szegeden teljesített első feszállása után közelről is megtekinthető az ígéretes új magyar műrepülőgép, a GENPRO.
Vasárnap a hőlégballonosok ejtőernyősök és sárkány- és siklóernyősök repülései mellett a legérdekesebb a drónok versenye lesz, majd hazaindul a Pioneer Team, a Li-2-es és a többi vendég: aki már látott ilyet, tudja, hogy ezek a búcsúzkodások is olykor igen látványosra sikerülnek.
* * *Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!