Díjnyertes a prágai főpályaudvar csarnokának tetőszerkezete
A prágai főpályaudvar kéthajós csarnokának szerkezetét 1906-ban építették, azóta nem igazán nyúltak hozzá, felújításon csak a nyolcvanas években esett át (szimplán átmázolták). Éppen ezért inkább volt veszélyes, mint díszelem. Az idők folyamán a tetőszerkezetre a kosz és rozsda ette rá magát, az üvegtáblák sem szolgáltak már céljuknak megfelelően, nem engedtek át kellő fényt a csarnokba. A több éven át tartó huzavona után 2014 őszén kezdték, s a tervezett két év helyett három évig tartott a felújítás. Ennek oka a munkálatok elvégzése alatt kiderült hibák, korrózió szintje és egyéb nehézségek voltak. A felújítás végösszege 600 millió korona volt (7,2 milliárd forint), ami ötödével magasabb összeg, mint amennyivel eredetileg számoltak.
A zsűri legfőképpen azt értékelte, hogy a szecessziós emlékmű történelmi elemeit meghagyták, gondosan, alaposan és korhűen újították fel a tetőszerkezetet. A munkálatokat a Metrostav és Prominecon építőipari vállalatok végezték.
A prágai főpályaudvar 1871. december 14-étől üzemel, amikor a monarchiabeli Ferenc József Császár Vasútja megkezdte működését Tábor, České Budějovice és Bécs felé. Akkor Ferenc József Császár pályaudvar volt a neve. 1872-ben közvetlen szomszédságába futott a Turnau-Kralup-Prager Eisenbahn (TKPE) magánvasút. Ugyanekkor létesült a Prágai Összekötő Vasút, a Smíchov–Praha–Hrabovka vonal, aminek köszönhetően négy vasúttársaság pályaudvara köttetett össze. Az 1901–1909 között zajló felújítás megnövelte a pályaudvar kapacitását, így nőtt a jelentősége is. A szecessziós stílusban épült Fanta-épület (Josef Fanta tervező neve alapján) mellett már akkor megépült az aluljáró és a szóban forgó csarnok acélkonstrukciója. Ennek magassága 18 méter, ívszélessége pedig 33,3 méter. Tervezőik Marjanko és Kornfeld voltak. A következő nagyobb felújítás 1972–1979 között volt, amikor a mai Vrchlický Park (Vrchlického Sady) elé új kétszintes szocreál épületet emeltek, amelynek tetején az észak–déli sugárút vezet. 1994-ben további három peront nyitottak meg (5–7.), ezek már külön-külön kaptak új tetőt. Az évek során több neve volt a főpályaudvarnak, a Ferenc József pályaudvar és főpályaudvaron kívül volt Wilson pályaudvar is 1919 és 1940, majd 1945 és 1953 között (Woodrow Wilson amerikai elnök tiszteletére).
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!