Dakotától Dreamlinerig: Afrika legjobb társaságának 70 éve

iho   ·   2016.04.11. 11:15
cim

C-47-esekkel, illetve DC-3-asokkal kezdődött hetven éve...

Az Ethiopian Airlines sikeres hetven éve talán azért különösen kimagasló, mert a légiközlekedésben eddig leginkább lemaradt világrésznek mutat irányt a fejlődésével, és azzal, ahogy a nemzetközi normákat szem előtt tartva és a technológiában is úttörőként működött és működik. 1946 április 8-án egy C-47-essel teljesítette első járatát Asmara és Kairó között, az amerikai légierő öt egykori szállítógépével indult tehát a története, egy amerikai légitársaság, a TWA partnerségével. Az első sikeres járat után következett Dzsibuti és Áden, és még abban az évben további négy C-47-essel bővült a flotta.

A negyvenes évek végére a hálózat már az indiai Bombay városáig terjedt, az ötvenes évek elején sikerült bevezetni az első túlnyomásos típust, a Convair 240-est, miközben a kezdeti időkhöz képest fokozatosan túlsúlyba kerültek a vendégpilóták helyett az etióp személyzetek. Felállították az első karbantartó központot, és a hálózatba immár Európa is belekerült, Frankfurttal. A következő új típus a tekintélyes négymotoros DC-6-os volt, illetve beszerezhettek néhányat a gyönyörű Lockheed Connie-ból is. 1960-ban az Ethiopian belépett a jetkorszakba, egyébként a Boeing 720-asok megjelenése késztette megfelelően hosszú pályával rendelkező új reptér építésére az etiópokat Addisz-Abebában. Az első sugárhajtású géppel végrehajtott járat 1963-ban Nairobiba indult, a C-47-esek pedig a belföldi hálózatra szorultak vissza.

Az első jetek egyike a társaságnál: a 727-es (fotók: Tony Edlind)

Hetvenes évek: Boeing 727-esek álltak szolgálatba, aztán 737-200-asok, 1984-től pedig már az igazi interkontinentális vonalrendszert megalapozó 767-esek: az első mindjárt kéthajtóműves polgári rekordot is döntött a delivery-flight alkalmából, amikor New Yorkból leszállás nélkül repült tizenhárom és fél órát az etióp fővárosba. A C-47/DC-3-asok utolsó példánya 1991-ben vonult nyugdíjba, helyettük Twin Otterek és ATR-ek szolgálták a belső és regionális hálózatot.

Az ötvenedik évfordulóra a vonalak már eljutottak Európában Londonig, délre Johannesburgig és Durbanig, keletre Pekingig. Szolgálatba álltak a 737-esek és 757-esek, teherszállításra két L-100-ast szereztek be, a Hercules polgári változatát, saját kiképzőközpont kezdte meg működését szimulátorokkal, 1998-ban pedig beindult a járat Washingtonba majd New Yorkba is. Új, hosszú, 3800 méteres pályáról startolhattak teljes terheléssel az interkontinentális vonalakra a gépek. A leghosszabb járatokat a 777-200LR változatok repülték, majd 2012-ben a légitársaság a típus afrikai kibocsátójaként átvehette első 787-esét is.

A 767-es meghatározó típusa volt a hosszú távú hálózatnak

A mai számok: napi 240 járat, tizenhárom Dreamliner, tizenöt 777-es, tizenkilenc 737-es, két utasszállító és két cargo 757-es, hat teherszállító 777, tizenhét Q400-as, és még hét repül a 767-esekből, de ezeket a következő két évben kisorolják már a flottából. Összesen hetvenhat gép, illetve negyvenhat példányra szóló rendelésállomány, köztük további 787-esek, A350-esek és 737 MAX-ok. A stratégiai elképzelések 120-as gépparkkal számolnak, 90 célállomással és 18 millió utassal évente.

Az Ethiopian Afrika leggyorsabban növekvő és gazdaságilag legstabilabb légitársasága, amely az elmúlt tíz évben, amikor pedig nem kevés megpróbáltatás is érte a légiközlekedést, végig pozitívban zárta a mérlegét, sőt, az elmúlt időszakban kétszámjegyű növekedést mutatott. A tekintélyes Economic című lap lakonikusan a fejlődő világ legjobb, legmegbízhatóbb légitársaságaként jellemezte az egyébként száz százalékosan a kormány tulajdonában működő Ethiopiant, de a céggel kapcsolatban épp ez ad okot némi aggodalomra, ugyanis maga az etióp állam rendkívül eladósodott, és van, aki az ország gazdaságának összeomlásától tart.

A flotta legmondernebb gépe a 787-esek: az Ethiopian volt a típus afrikai bevezetője

Jelenleg az Ethiopian nyolc külön cég csoportjaként működik, köztük a regionális és belső vonalakon repülő leányvállalat, a cargo- és a karbantartó vállalkozás, kiképző központ, a catering és a földi kiszolgáló cég. Hozzánk legközelebb Bécsben szállnak le a 787-esei.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek