Dakotától Dreamlinerig: Afrika legjobb társaságának 70 éve
Az Ethiopian Airlines sikeres hetven éve talán azért különösen kimagasló, mert a légiközlekedésben eddig leginkább lemaradt világrésznek mutat irányt a fejlődésével, és azzal, ahogy a nemzetközi normákat szem előtt tartva és a technológiában is úttörőként működött és működik. 1946 április 8-án egy C-47-essel teljesítette első járatát Asmara és Kairó között, az amerikai légierő öt egykori szállítógépével indult tehát a története, egy amerikai légitársaság, a TWA partnerségével. Az első sikeres járat után következett Dzsibuti és Áden, és még abban az évben további négy C-47-essel bővült a flotta.
A negyvenes évek végére a hálózat már az indiai Bombay városáig terjedt, az ötvenes évek elején sikerült bevezetni az első túlnyomásos típust, a Convair 240-est, miközben a kezdeti időkhöz képest fokozatosan túlsúlyba kerültek a vendégpilóták helyett az etióp személyzetek. Felállították az első karbantartó központot, és a hálózatba immár Európa is belekerült, Frankfurttal. A következő új típus a tekintélyes négymotoros DC-6-os volt, illetve beszerezhettek néhányat a gyönyörű Lockheed Connie-ból is. 1960-ban az Ethiopian belépett a jetkorszakba, egyébként a Boeing 720-asok megjelenése késztette megfelelően hosszú pályával rendelkező új reptér építésére az etiópokat Addisz-Abebában. Az első sugárhajtású géppel végrehajtott járat 1963-ban Nairobiba indult, a C-47-esek pedig a belföldi hálózatra szorultak vissza.
Hetvenes évek: Boeing 727-esek álltak szolgálatba, aztán 737-200-asok, 1984-től pedig már az igazi interkontinentális vonalrendszert megalapozó 767-esek: az első mindjárt kéthajtóműves polgári rekordot is döntött a delivery-flight alkalmából, amikor New Yorkból leszállás nélkül repült tizenhárom és fél órát az etióp fővárosba. A C-47/DC-3-asok utolsó példánya 1991-ben vonult nyugdíjba, helyettük Twin Otterek és ATR-ek szolgálták a belső és regionális hálózatot.
Az ötvenedik évfordulóra a vonalak már eljutottak Európában Londonig, délre Johannesburgig és Durbanig, keletre Pekingig. Szolgálatba álltak a 737-esek és 757-esek, teherszállításra két L-100-ast szereztek be, a Hercules polgári változatát, saját kiképzőközpont kezdte meg működését szimulátorokkal, 1998-ban pedig beindult a járat Washingtonba majd New Yorkba is. Új, hosszú, 3800 méteres pályáról startolhattak teljes terheléssel az interkontinentális vonalakra a gépek. A leghosszabb járatokat a 777-200LR változatok repülték, majd 2012-ben a légitársaság a típus afrikai kibocsátójaként átvehette első 787-esét is.
A mai számok: napi 240 járat, tizenhárom Dreamliner, tizenöt 777-es, tizenkilenc 737-es, két utasszállító és két cargo 757-es, hat teherszállító 777, tizenhét Q400-as, és még hét repül a 767-esekből, de ezeket a következő két évben kisorolják már a flottából. Összesen hetvenhat gép, illetve negyvenhat példányra szóló rendelésállomány, köztük további 787-esek, A350-esek és 737 MAX-ok. A stratégiai elképzelések 120-as gépparkkal számolnak, 90 célállomással és 18 millió utassal évente.
Az Ethiopian Afrika leggyorsabban növekvő és gazdaságilag legstabilabb légitársasága, amely az elmúlt tíz évben, amikor pedig nem kevés megpróbáltatás is érte a légiközlekedést, végig pozitívban zárta a mérlegét, sőt, az elmúlt időszakban kétszámjegyű növekedést mutatott. A tekintélyes Economic című lap lakonikusan a fejlődő világ legjobb, legmegbízhatóbb légitársaságaként jellemezte az egyébként száz százalékosan a kormány tulajdonában működő Ethiopiant, de a céggel kapcsolatban épp ez ad okot némi aggodalomra, ugyanis maga az etióp állam rendkívül eladósodott, és van, aki az ország gazdaságának összeomlásától tart.
Jelenleg az Ethiopian nyolc külön cég csoportjaként működik, köztük a regionális és belső vonalakon repülő leányvállalat, a cargo- és a karbantartó vállalkozás, kiképző központ, a catering és a földi kiszolgáló cég. Hozzánk legközelebb Bécsben szállnak le a 787-esei.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!