Csökken a Bulgaria hajó áldozatainak száma!
A hajón az eddigi adatok szerint 208 személy tartózkodott, 79 személyt kimentettek, 114 holttestet találtak meg, és 15 embert nyilvánítottak nyomtalanul eltűntnek, az utóbbiak közül azonban legalább hatot már megtaláltak, egy további esetében pedig még egyeztetik az adatokat – mondta Aszgat Szafarov, a tatárföldi belügyminiszter kedd hajnalban.
Hozzátette: a különböző listák és feltételezések egyeztetése, tisztázása hatalmas munka volt: a hajón az utasok közül 147 befizetett a kirándulásra, és így regisztrálva volt, de 26 fő nem szerepelt egyetlen papíron, listán sem, s a legénység 35 tagja közül négy szintén nem szerepelt a hivatalos iratokban.
A belügyminiszter kijelentette: a legénység képzetlen volt, s így a tragédiáért annak is viselnie kell a felelőséget, aki összeválogatta a csapatot, de a legénység néhány tagját is felelősségre kell majd vonni.
A szerencsétlenség helyszínén folynak a hajó kiemelésével kapcsolatos munkálatok, amelyeket azonban kedden délelőtt az időjárás miatt átmenetileg le kellett állítani. De egyéb akadályok is adódnak: amikor például elszakadt a kiemeléshez használt egyik sodrony, a hajóból újabb adag üzemanyag ömlött a vízbe, s bár erre minden szükséges eszközzel felkészültek, eltakarítása időbe telt.
Előbb a gerincére állítják a Bulgariját –kedden délelőttre már 30 fokos szögbe emelték az oldalára dőlt hajót –, és időről időre szünetet tartanak, hogy a búvárok a víz alatt ellenőrizzék a helyzetet, lezárják a nyílásokat, ahol eddig nem tették meg, és további áldozatokat keressenek.
Ahogy a hajót lassan felállítják, egyre több tárgy úszik a felszínre: fából készült asztalok, székek, ajtók, de bőröndök is. Felmerült több mentőcsónak is, az egyik a fenekével felfelé úszik a vízen, a másiknak csak az orra áll ki a vízből. Ezek még a hajóhoz vannak kötözve, a szakértők szerint ugyanis legalább 15-20 percre lett volna szükség a vízre bocsátásukhoz, de a Bulgarija percek alatt süllyedt el.
A munkálatokban 800 ember, valamint 197 hajó és gép vesz részt, köztük Oroszország legnagyobb úszó darui közül kettő.
A Komszomolszkaja Pravda című lap szinte hihetetlen történetet közölt kedden: az Arabella hajó, amely a legtöbb túlélőt a fedélzetére vette, egyszer már segítségére sietett egy bajban lévő hajónak. A Lev Dovator – ez volt a mai Arabella akkori neve – éppen kikötött Szentpéterváron, amikor a közelben kikötött Ciolkovszkijról két robbanást hallott, és fekete füstöt látott felszállni a legénység. A Ciolkovszkij gépháza égett, a hajó lassan az oldalára dőlt, majd süllyedni kezdett. (A Ciolkovszkij esetében is számos visszásságot tártak fel később, egyebek között a tulajdonosok tudták, hogy elromlott a gőzkazán, s az robbant fel.)
Az égő gépházban volt az akkor húszéves gépkezelő, Roman Lizalin, s a mai Arabella matrózai mentették ki. Súlyos égési sérüléseket szenvedett testfelülete 35 százalékán. Hónapokat töltött kórházban, számos plasztikai műtéten esett át, de nem hagyta ott a folyami hajózást: ma ő az Arabella kapitánya, tavaly tavasszal nevezték ki.