Csíkszereda-Budapest légi járat kisgéppel?
Csíkszeredának, Csík térségének Budapesttel, vagy akár Bukaresttel történő összekötését helyezte kilátásba Hargita Megye Tanácsa. A terv szerint a meglévő Hargita megyei kis repterek tevékenységét hangolnák össze, illetve fejlesztenék a Csíkszereda mellett működő kis repülőtér leszállópályáját, írja összefoglalójában a Transindex. Borboly Csaba megyeitanács-elnök szerint erre a fejlesztésre azért lenne szükség, mert az autópályák Hargita megyét továbbra is el fogják kerülni, és ahhoz, hogy a beruházókat, a több pénzt elkölteni hajlandó turistákat odavonzzák, szükség lesz arra, hogy fogadhassák a kisméretű repülőgépeket.
A Transindex megkeresésére a tanácselnök hangsúlyozta, már jelenleg is működik ez a szolgáltatás, azonban van még helye a fejlesztésnek. – Van Csíkszereda és Csíkcsicsó határában egy működő kisrepülőtér, magántulajdonban. Ha valaki most oda kimegy, akkor lát majd három-négy repülőt a hangárban, illetve egy újabb hangár építése is folyamatban van. Ezt a gyepes kifutópályát egy gyimesfelsőloki vállalkozó saját pénzből építette ki, ezt a kis repteret kellene továbbfejleszteni – mondta el Borboly Csaba.
A tanácselnök a hétvégén a megyébe látogató Zákonyi Botondnak, Magyarország bukaresti nagykövetének is segítségét kérte abban, hogy felvehessék a kapcsolatot a magyarországi szakértőkkel, és kiemelte: ez a reptérfejlesztési projekt a Hargita megyei érdekelteknek kell a fejlesztése legyen.
A magyar nagykövettől azt kérték, járuljon hozzá ahhoz, hogy Hargita megye kapjon szakmai segítséget a projekt szakmai megalapozásához, és annak a felméréséhez, hogy mekkora az utasforgalom-igény.
Borboly elmondta, a magyar kormánynak vannak jó szakemberei, emellett a magyarországi tapasztalatokat is lehet hasznosítani, hiszen ott rengeteg kisreptér működik – például a Balaton környékén, Debrecen mellett – amely fogadja a nem menetrend szerinti járatokat.
– Szakemberek segítségével fel kell mérni, hogy milyen kihasználtsága lenne ennek a reptérnek, tehát egy előtanulmányra lenne szükség. Nem arról lenne szó, hogy innen utazzanak az emberek Párizsba, Rómába, Londonba vagy Milánóba. A fő célpont Budapest, egy mellékcélpont Bukarest lehet. A kereskedelmi szempontok mellett létezik egy sor katasztrófavédelmi szempont is: sürgősségi esetekben, például betegszállításra, vagy erdőtüzek oltására, hegyi mentésre is lehetne használni a kisrepteret. De nekünk előbb fel kell mérni, hogy milyen igények lehetnek, hiszen idén és jövőre indulnak uniós kiírások is, és elképzelhető, hogy lesz egy olyan kiírás, amely lehetővé teszi, hogy akár PPP-rendszerben (magán- és közszféra közötti partnerségben) induló projektre lehessen pályázni – mondta a tanácselnök.
Hozzátette, egyelőre nem tudni, hogy a megyei tanács ebben a vállalkozásban részt tud-e vállalni, mert meg kell találni a megfelelő törvényes keretet, jogi formát ahhoz, hogy a társulás létrejöhessen.
A megyei tanács elnöke hangsúlyozta, nem arról szól ez a terv, hogy a Marosvásárhelyi Repülőtéren üzemelő repülőtársaságokkal, vagy a vasúti, közúti közszállítással vegyék fel a versenyt. Elsősorban arról szólna, hogy az üzletemberek, a befektetők ne kerüljék el Hargita megyét, lehessen a létező kapcsolatokat felgyorsítani.
Az árakról elmondta, a kis létszámú repülések világszerte drágábbak, tehát nem lesznek ugyanolyan hozzáférhetők, mint a menetrend szerinti járatok. „Azzal együtt, hogy a szolgáltatást nem mindenki engedheti meg magának, már most is sokan érkeznek ilyen járatokkal a megyébe, például vadászni, vagy üzleti tevékenység miatt. Most is le tudnak szállni, hiszen működik a csicsói kisreptér, amely úgy tűnik, az országból másodikként fog engedélyt kapni, ami elég nagy aduász lesz a térség számára” – mondta a megyei tanács elnöke.
Hozzátette, a térségben még vannak kisrepterek, Gyimesfelsőlokon, Kibéd-Makfalva térségben, Csíkmindszenten, a Cenked-tetőn, kétszemélyes gépekkel a megye több pontján most is le lehet szállni. Elmondta, az üzemeltetőkkel már többször is egyeztettek arról, hogy miként lehet összehangolni a tevékenységet, de további adatokra van szükség.
A megye rendezési tervében a repterekkel is számolnak, ezek a fejlesztési stratégia részét képezik. „Amikor a érdembeli szakmai anyagok elkészülnek, akkor sorra kerülnek a konkrétabb egyeztetések is, de egyelőre azokon az anyagokon kell dolgozni, amelyek mentén a konkrétumokról lehet majd beszélgetni” - idézte a Transindex a megyei tanács elnökét.
Az iho/repülés mindehhez azt teheti hozzá, hogy füves repterekkel, komolyabb infrastrukturális beruházások nélkül csak valóban kis gépek járhatnak Budapest és a Székelyföld között, és csak megfelelő időjárási viszonyok közepette. Bármiféle rendszeres légijárat beindításához ennél komolyabb repterekre és reptéri illetve navigációs berendezésekre, fénytechnikára, földi felszerelésre, illetve z országba való beléptetéshez szükséges készültségre, tehát valóban igen komoly fejlesztési programra lenne szükség.
Ugyanakkor magyarországi projektek is bizonyítják, hogy a repülőtérfejlesztés igen komoly fejlődési távlatokat nyithat egy térség részére (például Győr-Pér), ugyanakkor ennek párosulnia kell más üzleti beruházásokkal ahhoz, hogy a kiépített repteret kapacitásának megfelelően ki is használják, ezügyben Békéscsaba példája jellemző.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!