Csapolt sört, kávét, pástétomos zsömlét tessék!

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2012.12.09. 09:00
kiskep

Rendszeres olvasóink már jól tudják, hogy kiéleződött az utasokért folytatott harc Csehországban a főváros és a morvasziléziai iparváros, Ostrava között. Cikkeinkben többször utaltunk arra, hogy a bőven jövedelmező cseh vasúti fővonalon egészséges piaci verseny alakult ki. A cseh közlekedési tárca egy fillérrel sem támogatja már a Prága és Ostrava között közlekedő távolsági vonatokat. Az állami gondozott ČD mellett múlt év szeptemberében feltűnt a Regiojet magánszolgáltató, idén november közepén pedig útjára indult a harmadik versenytárs, a Leo Express is. A december 9-i menetrendváltást követően nem kevesebb, mint 72 járat köti majd össze Ostravát és Prágát a három konkurens vasúti személyszállító cég jóvoltából. Közép-Kelet Európában ehhez foghatót nem igazán találunk. Mindhárom szolgáltatót ugyanaz a cél vezérli: az utasok kényeztetésének különböző formáin keresztül bebizonyítani, hogy márpedig ő a jobb.

ČD termeskocsi a Hašek EC-n<br>(a képre kattintva galéria nyílik)

České dráhy

Itt előre kell bocsájtanunk azt a tényt, hogy a nemzeti vasúti személyszállító társaság egyszerre két fronton bizonyít. Egyrészt expressz kategóriában indít járatokat Prágából Ostravára, másrészt pedig saját üzleti kockázatra indítja a prémiumosztálynak számító pendolinókat. Az expresszek tovább közlekednek Zsolnára, (egy EC pedig Varsóba). Ezekre a járatokra a ČD állami támogatást is kap, mivel nem kimondottan Ostravára közlekednek, hanem a nemzetközi távolsági járatok csoportjába tartoznak, amelyek közszolgálatúak is egyben.

A vonatokat prágai vagy bohumíni (oderbergi) kocsikból állítják ki, ezek nagy része már felújított és légkondicionált, de persze vannak kivételek. Nem mindegyik járatra jut légkondis Bee / Bpee kocsi. Az elsőosztály viszont mindig modern és légkondicionált kocsi, itt külön utaskísérők is gondoskodnak az utasokról. Vlakuskáknak becézik őket, a repülőgépen megszokott „letuska“ (stewardess) kifejezésből lett a „vlakuska” megnevezés (vlak=vonat). Az étkezőkocsik is nagyrészt átestek kisebb-nagyobb felújításokon, így ezek is elégséges állapotúak, egyre több a légkondicionált kocsi. A mozgássérültek szállítására is alkalmas multifunkciós kocsik nagy része még régi, '80-as évekbeli bautzeni vagonok, de a jövő év folyamán ezeket fokozatosan lecserélik. A csehek expresszei részben szlovák ZSSK szerelvényekből vannak kiállítva, mindez a két ország közötti teljesítménykiegyenlítés miatt.

Ami a jegyárakat illeti, a ČD valahol középen helyezkedik el a képzeletbeli skálán. Akinek megteszi a másodosztály, s jóval előre tudja utazása dátumát, annak kis szerencsével 230 (2600 Ft) koronába kerül a 356 kilométeres utazás. Kedvező áron utaznak azok is, akik megvásárolják a ČD hűségkártyáját, ezért viszont fizetni kell, 3 éves érvényességért 990 koronát (11 000 Ft) kérnek. Aki viszont a pénztárnál váltja meg jegyét mondjuk a pendolino elsőosztályára az indulás napján hűségkártya nélkül, az 877 koronát (9000 Ft) fizet.

A pendolino utastere<br>(a képre kattintva galéria nyílik)

Pendolino

A ČD prémiumkategóriás vonatai a leggyorsabbak a Prága–Ostrava vonalon. A távot 3 óra 11 perc alatt teszik meg. A pendolinókra felárat kell fizetni, mivel helyjegykötelesek, így máris drágább az utazás. Az ČD tarifájához hozzá kell számolnunk a 200 koronás helyjegyet, jobbanmondva szervízfelárat. Igaz vannak akciós áron is helyjegyek (lásd jegyártáblázat). Viszont a fedélzeti szolgáltatás magasfokú, kitűnő kényelmet biztosítanak az ülések, bisztrókocsi is várja az utasokat. A hétkocsis szerelvényben természetes a klímaberendezés, 230V áramforrás, fedélzeti portál, stewardeszek, ingyenes wifi hozzáférés.

RegioJet intercityje indulásra kész<br>(a képre kattintva galéria nyílik)

RegioJet

A RegioJet osztrák kocsijaival viszi a pálmát az utaskényelmet illetően. Egységes tarifarendszere van, viszont nem egységes a járműparkja, így van aki ugyanannyi pénzért valamikori prémiumkategóriás fülkében lepzselhet. Utaskísérők minden kocsiban vannak, az internethozzáférés is kiválóan működik, leszámítva néhány szakaszt, ahol gyenge a térerő, erről viszont nem a vasúti szolgáltató tehet. Itt is van konnektor, légkondi és mosolygós vlakuskák. Árban már-már fapadosnak számít, hiszen a 210 koronás internetes elővételben váltott jegy a legolcsóbb a piacon. A legdrágább árkategória is még mindig olcsóbb a két versenytársétól.

Svájci minőség cseh vasúton<br>(a képre kattintva galéria nyílik)

Leo Express

A legfiatalabb konkurens a legmodernebb járműpark kategóriában nyertes. Svájci minőséget a cseh pályákon eddig nem igazán volt lehetőség élvezni. Egységes és egyszerű tarifarendszere nem a legolcsóbb, sőt a prémiumkategória bizony drágának számít. A termes utastérnek köszönhetően kicsit mégis turistaosztálynak tűnhet, ennek ellenére kitűnő kényelmet biztosítanak az ülések, a prémiumosztályban pedig kimondottan kényeztetve érezheti magát az utas. Itt is megtalálható minden alapfelszereltség, ami ma már elengedhetetlen a vasúton.

Külön bekezdést kell szentelnem a három konkurens vasúti személyszállító cég gasztronómiai szolgáltatásainak. Mindhárom szolgáltató más-más aduásszal rukkol elő. Mindhárom cég más stratégiájú gasztronómiai szolgáltatást nyújt. Az állami ČD ütőkártyája a légkondicionált étkezőkocsi, valamint a meleg konyha, ami csak és kizárólag nála élvezhető. A két másik szolgáltatónak nincs étkező- vagy bisztrókocsija. A hátrányból a két magáncég úgy próbál előnyt kovácsolni, hogy alacsony áron elégséges minőséget biztosít a vonatain, jó koszt a low cost alapon. Míg a ČD étkezőkocsijain a hideg ételek 59 koronától kaphatók, addig a RegioJetnél már 20 koronáért ehetünk croissant-t, a Leo Expressznél pedig 39 koronáért ehetünk bagettet, vagy éppen megkóstolhatjuk az igazgató úr kedvencét, a pástétomos zsömlét 29 koronáért. A kávé a RegioJetnél ingyenes korlátlan mennyiségben, a Leónál 19 korona egy műanyagpohárban szervírozott fekete, a ČD vonatain a legdrágább a koffeinbomba, 35 koronáért árulják, viszont ha a bisztrókocsiban isszuk, csészében kapjuk. Az üdítők esetében számottevő különbség nincs. Jöhet az egyik legfontosabb tényező, amit senki nem hagyhat ki, a sör! Mivel Csehországról van szó, nincs hiány jó sörben egyik szolgáltatónál sem. Itt már igazából csak az dönt, ki melyik szolgáltatót választja utazásához, annak a jó sörét fogyaszthatja majd. Véleményem szerint mindet meg kell kóstolni. Ebben a kategóriában a pendolinók győzedelmeskednek, hiszen a bisztrókocsiban sörcsap is díszeleg. S ki nem inna egy jópofa hideg plzeňi prazdrojt? Csapolva! 29 koronát kell fizetni egy pohárért. Olcsóbb mint a kávé. Üveges sörök is vannak a ČD vonatain, Gambrinus, Budvar, Birell 35 illetve 46 koronáért. A RegioJet a Csehországban mindinkább közkedveltebb Svijany sört árusítja 20 koronáért üvegenként, s van még Bernard is ugyanennyiért. A Leónál a legszegényebb a kínálat, de még itt is a finom Lobkowiczot kortyolgathatjuk egy huszasért, igaz dobozból.

Végül nyugodtan elmondhatjuk, hogy a kialakult versenynek a győztese egyértelműen az utas. Hiszen választhat mennyiért, milyen gyorsan és milyen kényelmesen utazik Prágából Ostravára.

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Új ebrendelet lépett életbe a vasúton

MÁV/iho   ·   2024.11.06. 11:00

Változnak, egyszerűbbé válnak a kutyák és gazdáik utazására vonatkozó szabályok a MÁV-csoportnál. Már mminden helyjegyes vonaton szállítható kis- és közepes termetű kutya zárt doboz nélkül, csupán póráz és szájkosár használata mellett.