CSA, SAS: létfontosságú megegyezések a pilótákkal

iho/repülés   ·   2012.11.20. 10:30
cim2

Két légitársaságnak is sikerült egyességre jutnia a repülőszemélyzetekkel: mindkét hordozó folytathatja az átalakulást a hatékonyabb működés reményében.

Egy évre szóló bérbefagyasztásban állapodott meg a pilótaszakszervezet a cseh nemzeti légitársaság vezetésével. A megállapodás révén tovább folytatható a CSA szerkezetváltási folyamata, amelynek finanszírozásáról néhány hónapja mondta ki az Európai Bizottság, hogy jogos és megfelel az Unió előírásainak. A légitársaság elnöke, Philippe Moreels szerint a tárgyalások professzionális légkörben és módon zajlottak, annak jegyében, hogy a közös cél a társaság jövőjének biztosítása.

A CSA 2011-ben 241 millió korona, 12,1 millió dollár veszteséget termelt, de az unió engedélye alapján az állam 2,5 milliárd koronás hitelt nyújthat az átalakításokhoz. Mint arról az iho/repülés is beszámolt, a prágai kormány időközben úgy döntött, a szerkezetváltási program lezárása előtt ismét megpróbálja privatizálni a céget.

Ami a pilótákkal kötött egyesség részleteit illeti: a cég a bérbefagyasztás ellenében vállalta, hogy a következő évben nem lesz leépítés a légiszemélyzet körében, és a cég megerősítette a rangidős rendszert. A teljestmény növelése érdekében azonban a pilóták évi pihenőidejét 120-ról 103-ra csökkentik.

Megegyezett a svéd SAS légitársaság is a pilóták és a légiutaskisérők érdekképviseleteivel - jelentette be a SAS vezetése, ezzel a skandináv légi társaság fontos lépést tett súlyos pénzügyi helyzetének rendezése, a piacon maradás érdekében. A cégtől elvárt válságkezelő csomag egyik legfontosabb pontjáról, a kollektív szerződés módosításáról egyeztettek a felek a hétvégén. A SAS személyzetét erősen hátrányos helyzetbe hozó szerződés ellenére a pilóták elégedettek - jelentette a svéd közszolgálati rádió. A tárgyalások sikerrel végződtek a Svédországban, Norvégiában és Dániában települt személyzetekkel egyaránt.

A SAS korábban bejelentette, hogy 800 állást számol fel, a létszámot fokozatosan 15 ezerről 9-10 ezerre faragja le, eladja földi kiszolgáló egységét, 15-17 százalékkal csökkenti a fizetéseket és a nyugdíjalapot. Az intézkedések révén évi 3 milliárd koronával (350 millió euró) reméli csökkenteni a költségeket. A hitelező bankok kikötötték, hogy a SAS csak akkor juthat friss hitelhez, ha a válságkezelő tervet száz százalékban teljesíti.

A 4XNG-tervnek elnevezett válságkezelő üzleti csomag legfontosabb pontja megvalósult - mondta a SAS sajtófőnöke az MTI-nek. Elisabeth Manzi szerint a szerződések aláírásával a légitársaság jó irányban indult el, de még hátra van négy pont teljesítése ahhoz, hogy a bankok elvárásainak megfeleljen - tette hozzá. A SAS 2007 óta nem zárt nyereséges évet, és a többi európai légitársasághoz hasonlóan küzd a magas üzemanyagárakkal és a fapados cégekkel.

Kapcsolódó hírek