Concorde feltámadás? A franciák nem adják a gépüket!
A magyar média is hírt adott arról, hogy a típus szerelmeseinek egy csoportja újjá akarja éleszteni az angol–francia szuperszonikus utasszállítót, legalábbis annak három példányát: kettőt kiállítási célokra, egyet viszont repülőképes állapotba szeretnének hozni, és speciális charter-járatokon, különleges alkalmakkor ismét a levegőbe emelkedne a legendás gép.
A Concorde-ok egyikét a Temzén állítanák ki, a déli partnál lévő többszintes platformon, a London Eye szomszédságában. A kikötőhidakkal a partról megközelíthető platform tetején egy „semleges” festésű gép lenne (a British Airways nem egyezett bele, hogy az eredeti megjelenést használják), alsó szintjén pedig vendéglátóhelyek és egy bemutató-helyiség lenne. A kiállított gép vagy a Filtonban, vagy Heathrow-n őrzött példányok egyike lenne, a tárgyalások biztatóan haladnak valamelyik átadásáról.
Hasonló bemutatót tervez a Club Concorde International Párizsban a Szajnán is, e célra egy, az Orly repülőtéren őrzött gép felelne meg, amelynek megvételéről ugyancsak megkezdődtek a tárgyalások
Ennek a két projetnek az összköltsége 40 millió font, a londoni tervek pedig már jövőre megvalósulhatnak, és a Club Concorde vezetői, akik már összesen 160 milliót kaptak befektetőktől, azt remélik, ha a Temzén megépül a Concorde emlékhelye, a párizsi is könnyebben megvalósítható lesz. Bár, amint látható majd a következőkben, a franciákkal a jelek szerint nehezebb szót érteni.
A leginkább ambiciózus program ugyanis természetesen a Return to Flight, amelyre első lépcsőben 120 millió fontnyi tartalék gyűlt össze. A pénz mellett meglenne a gép üzemeltetéséhez szükséges háttér és személyzet is, ennek összehozásáról a Club Concorde két vezetője, két egykori brit Concorde-kapitány, Dave Leney és Jock Lowe gondoskodik, egyébként utóbbi a British Airways főpilótája is volt.
A gép pedig, amit a Club Concorde repülőképessé tenne, nyilván a példányok állapotának figyelembe vételével, az, amit Párizsban a Le Bourget repülőtéren, a francia repüléstörténeti múzeumban őriznek. Pontosabban itt két Concorde is van, az egyik a francia prototípus, a legelső Concorde a levegőben, a 001-es. A másik pedig egyike a 2003-ban forgalomból kivont gépeknek: az F-BTSD lajstromjelű utasszállító, amely 5135 repülést végzett és 12 ezer 974 órával a tizennégy gépes BA- illetve AF-flotta egyik legkevesebbet repült gépe. Mivel a legtöbbet repült példányok óraszáma 23 ezer óra fölött van, ebben a gépben lenne a legtöbb tartalék üzemidő, amit ki lehetne használni.
Friss hírek szerint azonban a francia Musée de l'Air et de l'Espace mereven elzárkózik attól, hogy megváljon a géptől. A múzeum politikája, hogy a gépet nem tartják repülőképes állapotban, és a tulajdonában lévő repülőgépek semmilyen pénzért nem eladók. A múzeum kiállításra állítja helyre a gépeit, és kifejezetten tiltja, hogy azok ismét repüljenek – olvasható a múzeum válasza az amerikai AvWeb szakportál érdeklődésére.
A Club Concorde azóta feltehetően szintén megkapta a maga elutasító válaszát, ezért megindultak a tárgyalások arról a gépről, amely az egykori repülőgép-hordozó, most repülőmúzeum, az Intrepid gyűjteményének darabja, és Manhattan keleti dokkjainak egyikét díszíti. Ez érdekes mód a legtöbb órát repült Concorde (23 ezer 397), a Britishnél szolgált, lajstromjele G-BOAD.
Természetesen egy légitársaság számára nincs költségesebb és kockázatosabb, mint egyetlen példány repültetése egy típusból, különösképp a Concorde esetében, amelynek üzemeltetése még a hétgépes flották esetében is tűrhetetlenül drága volt a két légitársaságnak: feltehető, hogy ez még komolyabb indoka volt a kivonásuknak, mint a 2000-ben történt Párizs környéki katasztrófa.
Ugyanakkor mind Nagy-Britanniában, mind az Egyesült Államokban, mind egyes európai országokban igen komoly kultúrája van régi, szolgálatból kivont gépek repültetésének, és többé-kevésbé gazdaságos fenntartásának. Kétségtelen, a Concorde a Connie-k, Ju-52-esek és DC-4-esek üzemben tartásához képest is hatalmas feladat lenne, ugyanakkor a gép máig élő nimbusza, különleges hírneve, épp a gazdagok világában kivívott népszerűsége legalábbis elképzelhetővé teszi, hogy akár alapítványi formában, akár vállalkozásként, de életben maradjon egy példány. Emlékezetes, hogy még akkor is telt házzal repültek a gépek, amikor kiderült, hogy leállítják a flottát. És most is rengetegen vannak, aki sok-sok pénzt fizetnének azért, ha repülhetnének vele, akár csak egy rövid időre, kétszeres hangsebességgel.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!