Cargotoplista: FedEx, UPS, Korean
Az amerikai légi szállítási és logisztikai folyóirat, az Air Cargo World augusztusi számában közzétette a világ legfontosabb szállítmányozó cégeinek, valamint teherszállító légitársaságainak 2011-es adatait.
A szaklap az előbbiek esetében a 25 legnagyobb bevételű, illetve áruforgalmú speditőr cég elmúlt évi teljesítményeit összegezte. Ennek alapján 2,447 millió tonna áruval a DHL Supply Chain and Global Forwarding került az első helyre. A második a DB Schnecker Logistics, míg a harmadik a Kinetsu Word Express lett 1,149, illetve 1,131 millió tonnával. A bevételek alapján ugyancsak a DHL végzett az első helyen 32,16 milliárd dolláros összesített forgalommal. A világ 25 legnagyobb szállítmányozója egyébként az elmúlt évben együttesen 225,7 milliárd dollár összbevétel mellett, 13,346 millió tonna légiárut továbbított.
Az Air Cargo World elemzést készített az 50 legnagyobb teherszállító légitársaság 2011-es teljesítményéről is. Ennek alapján a FedEx végzett az első helyen 6,871 millió tonna áruval, melyből 5 milliót belföldön, tehát az Amerikai Egyesült Államokban juttattak el a címzettekhez. Az első tíz légitársaság további sorrendje (zárójelben az elszállított áru millió tonnában): UPS (4,638), Korean Air (1,714), Emirates (1,713), Cathay Pacific Airways (1,454), Singapore Airlines (1,201), China Airlines (1,171), Lufthansa (1,083). A lista 50. helyezettje, a Hong Kong Airlines az elmúlt évben 149 ezer tonna árut szállított. (Csak a nagyságrendek érzékeltetésére: 2011-ben a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren összesen 82,6 ezer, míg a szomszédos Bécs Schwechaton 277,7 ezer tonna légiárut regisztráltak.)
Az 50 legnagyobb air cargo fuvarozó az elmúlt évben összesen 38,742 millió tonna árut szállított, míg a világ teljes forgalma elérte a 49 millió tonnát. Mivel a légi áruszállítás a világgazdaság egyik fontos „barométere”, az ágazat teljesítményére is negatívan hatott az általános recesszió, illetve a pénzügyi válság. Ennek következtében a légitársaságok a tavalyi – mindössze 0,7%-os – növekedésükkel valójában igen gyengén teljesítettek. Ehhez azonban a kedvezőtlen gazdasági klíma mellett többek között térségünkben az Európába irányuló kínai export lassulása és a tengeri szállítás konkurenciájának erősödése is hozzájárult.
Ugyanakkor a világ más régióiban, így például a feltörekvő piacokon az erős belföldi kereslet növekedése hozzájárult a cargopiacuk megóvásához. A szakemberek szerint a légi teherszállítás ugyan idén végre stabilizálódni látszik, de az emelkedő üzemanyagárak miatt az eddigihez képest alacsonyabb szinten.