Cargovilág: a növekedéshez javulni is kell!

iho   ·   2014.02.10. 10:00
cim

Az utasszállításhoz képest a légi közlekedés másik fontos ága, a légi teherszállítás még közel sem mutat annyira egészséges dinamikát, de már lassú, de állandó növekedési pályára került, ez a lényege a nemzetközi légi közlekedési szervezet, az IATA most megjelent éves jelentésének.

Amint ezt az iho/repülés is közreadta, a globális utasforgalom 5,2 százalékos emelkedéséhez képest a teherforgalom 2013-ban az előző évihez képest tonnakilométerben csak 1,4 százalékkal nőtt, és ez a javulás is elsősorban az év második felében következett be. A légitársaságok a gyengén sikerült évek ellenére nem hagytak fel a gépbeszerzéssel, de ennek az a következménye, hogy a kapacitás a cargoforgalomnál gyorsabban emelkedett, és ez a különbség a 2,6 százalékos pluszkapacitás és a tényleges fuvarteljesítmény között eléggé gyenge gépkihasználtságot eredményezett, 45,3 százalékot.

Tony Tyler IATA-elnök-vezérigazgató a számokat úgy értékelte, hogy a tavalyi második félév fellendülése ellenére 2013 még mindig nehéz éve volt az ágazatnak, és 2014 sem lesz kihívások nélküli. Amint ezt korábbi elemzések is világossá tették, az elmúlt években a gazdasági környezet, az általános recesszió vetette vissza a teherszállítást, most a világgazdaság már kezd generálisan lábra kapni, viszont Tyler szerint a kormányok protekcionista politikája nehezíti a világkereskedelem fejlődését. Az utasszállítás erős felfutása pedig sokszor el is veszi a kapacitást az áruszállítás elől, figyelmeztetett Tony Tyler.

A személyforgalomhoz hasonlóan a légi teherfuvarozásban is a Közel-Kelet mutatja kimagaslóan a legerősebb növekedést, 12,8 százalékkal, míg a második a növekedési listán Latin-Amerika, de csak két százalék fölötti aránnyal. Érdekes, hogy ezután a növekedési sorban 2,9 százalékkal Európa következik, ami feltehetően összefügg a kontinensünkön különösen erős recesszió okozta nagyon alacsony bázissal, vagyis hogy 2012-ben még tartott a visszaesés. Ugyanakkor kétségtelen az is, hogy az európai gazdaság is a kilábalás jeleit mutatja, márpedig a cargoforgalom az egyik legérzékenyebb mutatója az általános gazdasági viszonyoknak.

Ami viszont némiképp meglepő: az egyébként leggyorsabb gazdasági növekedést mutató ázsiai, illetve csendes-óceáni övezet légi áruszállítása egész évre vetítve egy százalékkal esett vissza, noha az övezet gazdasági növekedési rátája továbbra is magas. Igaz, a GDP-növekedés üteme lelassult, és feltehetően ez a magyarázata a 2012-höz képesti csökkenésnek. A másik régió, ahol visszaesés volt tapasztalható a légi teherszállításban, Észak-Amerika volt, bár a szám nem túl vészes, egész évre nézve 0,4 százalék.

Érdekes az a táblázatokhoz fűzött megjegyzés, hogy a közel-keleti társaságok remek cargoteljesítménye mögött a szokásos európai, közel-keleti és ázsiai szállítási vonalak mellett az afrikai piacokon való erős jelenlétet feltételezik az elemzők. A fekete kontinens sokak szerint olyasfajta erős felfutás előtt áll, mint a kelet-ázsiai térség, azonban a jelek szerint az itt induló növekedés pozitív hatásait a légi áruszállításban egyelőre nem maguk az afrikai légitársaságok élvezik, amelyek növekedési rátája csak 1,7 százalék, hanem azok az öbölbeliek, amelyek már évek óta erősen építik az afrikai hálózatukat.

Tyler arra figyelmeztet, hogy a cargoágazat általános növekedése nemcsak a gazdasági környezeten, hanem magának a légi teherfuvarozásnak a belső fejlődésén múlik. A partnerek gyorsaságot, minőséget, megbízhatóságot várnak el, modern eljárásokkal és javított technológiával kell előállni, mondta az IATA főnöke. Szerinte 2014 a változások éve lesz – a papírmentes légi áruszállítás irányába. Tyler arra utal, hogy a cargoágazat egyik legfontosabb problémája a nehézkes dokumentáció, a nagyon bonyolult papírmunka, amit az utasszállításban már nagyon sok területen sikerült meghaladni.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek