Búcsú az ütemes menetrendtől?
Hányszor hallottuk: „nem gazdaságos”, „nincs rá igény”! A cinikusabbak – vasutasok, utasok egyaránt – megjegyzik, akkor jó a vasútnak, ha nem közlekednek a vonatok, nincs velük gond. Meg nem erősített hírek szerint azonban ismét összedugták a fejüket az illetékes főemberek, hogy a vasút jövőjéről tárgyaljanak.
A pályaállapotok olyanok, amilyenek – ez tény. Míg minden a nagyprojektektől hangos – ezek is megérnének egy külön misét – a kisebb-nagyobb hibák miatti ideiglenes lassújelek tönkretehetnek bármilyen utascsalogató, kínálati menetrendet. A kézenfekvő megoldás természetesen az lenne, ha a pályahibákhoz egyből kiküldenének egy karbantartó csapatot, így a lassújelek csak rövid ideig borzolnák utas, vasutas idegeit.
A könnyebb megoldás a menetrendnek a pályához igazítása, ezt például Budapest „halálra ítélt” villamosvonalainál: Thököly úti 44-es és 67-es, a többször átszámozott jelenlegi 51-es, és a kamaraerdei 41-es vonalon tapasztalhattuk, na meg a pályaállapotokra hivatkozva nagyvasúti mellékvonal is szűnt már meg hazánkban épp elég. A közelmúltban a jelszó a kínálatiság és az ütemesség volt a vasúti menetrendek tervezésénél, azonban úgy tűnik, hogy a karbantartás – és természetesen az anyagi források szűkössége – hamar véget vethet ennek az „arany életnek”.
A hivatalos forrásból meg nem erősített hírek azonban visszafordítani látszanak ezt a tendenciát. Állítólag új tanulmánymenetrend készül a valós pályaállapotok figyelembe vételével, és a pályaállapotokhoz igazított menetvonalakról heti egyeztetés is szóba került. Ezek az intézkedések a 80-as, 100c és 150-es vonalakat érintenék. Úgyszintén felülvizsgálatra szorul – a hírek szerint – az ütemes menetrend, azaz hogy mindenáron fenn kell-e tartani.
Gondok vannak látszólag az 1-es fővonallal is. A decemberben életbe lépő új menetrend a jelenleginél kettővel több Budapest–Bécs vonatpárt tartalmazna, ezek közlekedtetése csökkentené a kisebb karbantartásokra kijelölt, úgynevezett zöld sávok számát, tehát a hibaelhárítások csúsznának el, ami további késéseket okozhatna. A zöld sávot nemcsak a hegyeshalmi, hanem több más vonalon is vizsgálat tárgyává teszik, esetenként akár kevésbé kihasznált vonatok megszüntetésével is. Komoly érvágás lenne az intercity-vonatok országos szinten kétórásra ritkítása, Budapest elővárosában pedig a jelenlegi zónázó rendszer megszüntetése, azaz mindenhol megálló vonatok óránkénti közlekedtetése az eddigi, rövidebb-hosszabb útvonalú elővárosi szerelvények helyett.
* * *Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!