Brüsszel Zaventem: szimbolikus első járatok
Többszöri halasztás után vasárnap végre valóban életre kelt a brüsszeli repülőtér az utasforgalom számára is, igaz, ahogy azt korábban is jelezték a légikikötő vezetői, természetesen csak részlegesen indulhatott meg a forgalom, több mint másfél héttel a központi indulási csarnokban történt kettős bombamerénylet után.
Időközben az is kiderült, miért nem sikerült az első elképzeléseknek megfelelően múlt hét közepén beindítani az utasforgalmat. A hírek általában arról szóltak, hogy ezt a hatóságok kötik feltételekhez, az új utasforgalmi rend és az ideiglenesen emelt építmények lepróbálása azonban sikeresen lezajlott, többszáz, az utasokat „képviselő” reptéri alkalmazott segítségével. Zaventem igazgatója szerint a repülőtér „technikai értelemben” már csütörtökön készen állt a megnyitásra, ez mégsem történt meg.
A későbbi hírek viszont arról szóltak, hogy éppenséggel Zaventem alkalmazottai azok, akik az állami rendőrségtől fokozottabb védelmet követeltek, az illetékes szakszervezetek azzal fenyegettek, hogy ha erre nem kapnak megfelelő garanciát, akkor a dolgozók nem állnak vissza munkába. A végső szót a kormánynak kellett kimondania, de a kormány meg akarta várni, amíg a rendőrség és a szakszervezetek közti vita lezárul.
Érdekes volt a megszólalása a rendőrök szakszervezetének is, amely szerint a rendfenntartók érdekvédelme már decemberben javasolta a rendőrség vezetésének, hogy az indulási csarnokhoz külső biztonsági vizsgálatot rendeljenek, de ezt az illetékesek elutasították.
Az új szisztéma azonban, amellett, hogy az indulási csarnokot egyelőre ki kellett iktatni a rendszerből, ezt az újdonságot jelenti: a terminál felé érkező járműveket még viszonylag távol, de már a reptér területén ellenőrzik, ez az első lépcső, majd egy kijelölt parkoló előterében (P2) a kocsikból ki kell szállnia az utasoknak, azok pedig, akik hozták őket, kísérők és családtagok, ott el is kell, hogy búcsúzzanak. Vagyis az indulási zóna bejáratát is már csak az érvényes jeggyel rendelkező utasok közelíthetik meg, és a parkolók maguk is zárva tartanak. Az viszont mindenképp nehezíti a helyzetet, hogy a reptér még egy ideig csak autóval illetve taxival lesz megközelíthető; a buszok illetve a Brüsszel belvárosa és a reptér között közlekedő vonatok egyelőre még nem járnak.
Látható, hogy az indulási csarnok helyett a terminál-mólók közti összekötő építmény, a Connector lesz a check-in helyszíne, majd ugyanennek a szárnynak a másik szintje a biztonsági vizsgálat helyszíne, vagyis a végső ellenőrzés ott történik, ahol eddig. Az érkező forgalom központja egyes korábbi hírekkel ellentétben nem egy nagy hangár, hanem szintén a Connector lesz, itt vehetik fel az utasok a poggyászukat, és ahol az indulókat ki kell, hogy tegyék a kocsikból, a P2 előterében lesz a „pick up zóna” is, vagyis ott szállhatnak autóba az érkezők, akikre tíz percet várhatnak díjmentesen a járművek.
A vasárnapi indulásról szólva a három Brussels Airlines-járatot (Faro, Torino és Athén) a reptérkezelő elnöke maga is szimbolikus járatokként említette, hétfőtől fokozatosan növekszik majd a forgalom, de egyelőre meg sem közelíti a reptér eredeti kapacitását, az indulási áteresztő képesség az óránkénti ötezerhez képest csak mintegy 800 utas lesz óránként. Ezért nem is tér vissza azonnal az összes légitársaság, amely korábban Zaventembe repült.
Mint korábban beszámoltunk róla, a Brussels Airlines Antwerp és Liege repülőterét használta a teljes zárás idején, de valószínű, hogy még hetekig vagy akár hónapokig is ezeken a belgiumi reptereken dolgozik majd elsősorban a nemzeti légitársaság. Hétfőn, április negyedikén a reptér honlapja szerint már összesen 21 járat indul (valamennyi Brussels-járat, természetesen a code-share megállapodásoknak megfelelően más jelzésekkel is) reggel 6.20 és este 19.45 között, köztük a 17.15-ös budapesti járat is. Ugyancsak Brüsszelből indulhat hétfőn már a Brussels gépe New Yorkba, a merénylet óta ennek a járatnak a felszállási és leszállási repülőtere Zürich volt, és ugyancsak repül két gép Afrika felé is, ami a Brussels számára fontos útvonalrendszer.
Az első gép indulásakor kis ünnepséget tartottak a reptér újranyitása alkalmából, de leginkább az áldozatokra emlékezve.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!