Boldog születésnapot, Fleischmann!
A Roco 2012-es katalógusa után a Fleischmann kiadványa is megérkezett szerkesztőségünkbe. Az első oldalakon köszöntő és egy kis történelmi visszatekintés található, hiszen a cég 2012-ben ünnepli 125. születésnapját.
Minden kezdet nehézA vasutasvilág egy évfordulót ünnepel. De nem valamelyik vasúttársaságét, nem. Idén a Fleischmann ünnepel. Pontosan százhuszonöt éve, hogy a fejlesztőmérnökök, a finommechanikai mérnökök, a dizájnerek és az elektromérnökök közös munkáinak eredménye dobbantja meg évről évre a vasútmodellezők szívét világszerte. Ez a márkanév 1887 óta jelenti a részletességet, az aprólékosságot, a játékosságot és a pontosságot, hiszen ezek a szavak fémjelzik a gyártást minden időben – legyen a termék a vízi játékoktól kezdve a professzionális vasútmodellekig bármi.
Jean Fleischmann 1887-ben alapította vállalatát Nürnbergben. A szerény műhelyben először a legkülönfélébb papírnehezékek gyártása vette kezdetét. Két évvel később épült egy új gyár a Bielingstrasse 23. alatt. Itt vette kezdetét a – nem csak, sőt elsősorban nem vasúti – terepasztalok készítése. Aztán ahogy telt-múlt az idő, a termékpaletta komoly változáson ment keresztül. 1898-ban kezdetét vette a játékok készítése. Ezek főleg mágneses, sétáló-úszó állatok, működő szökőkutacskák és változatos hajók voltak. Egy új márka indult világhódító útjára.
És jött egy hajóA jó minőségű játékok gyártása a Bielingstrassén tíz évvel a századforduló után vált meghatározóvá, 1910-ben ugyanis Jean Fleischmann elnyerte a brüsszeli játékvásár aranymedálját. A modellek akkor kerültek ismét fókuszba, amikor elkészült a Crown Priness Cecilie 215 centi hosszú, 1:100 léptékű modellje, melyet a mai napig az egyik legszebb hajómodellként tartanak számon. Ezt aztán rengeteg személy- és hadihajó modellje követte. 1933-ban indult be egy fejlesztési program, és elkezdődött a mechanikus óraművel hajtott, működő hajómodellek készítése. Ezzel egy időben készült el egy impozáns jármű, a Do X elnevezésű hidroplán modellje is.
Lépésről lépésre1938-ban a Doll&Co. felvásárlásával bővült a paletta: megkezdődött a kis vasúti kocsik és mozdonyok forgalmazása, illetve gyártása. A fejlesztések az újonnan piacra került játékoknál is folytatódtak, és a lehető legtökéletesebb szintet érték el, melyet csak lehetett a második világháború alatt. Az 1949-es frankfurti játékvásáron egy impozáns gőzhajó modellje mellett debütált az új vasútmodellszett, O építési nagyságban, saját pályaelemekkel. Ezt azóta is a világ első, kétpólusú, egyenáramú modellvasútjaként tartják számon. Ezek az első generációs modellek egészen 1968-ig voltak gyártásban. A háború után gőzerővel folytatódott a gőzmozdonymodellek fejlesztése. Ez olyan jól sikerült, hogy a huszadik század első felében ezeket a modelleket tartották a fejlett technikai játékok megtestesítőinek.
1952-ben ismét a nürnbergi játékvásár hozott áttörést: ekkor mutattak be rengeteg H0 építési nagyságú modellt, bár ezek méretaránya akkor még 1:82 volt, és csak később módosult 1:87-re. Az új sorozat hatalmas siker lett, és elődjét lassan a feledésbe taszította. Hatvanöt év alatt a H0-program bebizonyította létjogosultságát, és hogy érdemes a fejlesztésére pénzt és időt áldozni. A vállalat filozófiája nem is változott az ötvenes évek eleje óta: olyan precízen kidolgozott, működő modelleket építeni magas színvonalon, melyek a lehető legjobban adják vissza a jármű eredetijét.
Időről időre a Fleischmann előáll úttőrő újításokkal. Ilyen volt 1968-ban az első N építési nagyságú, 1:160 léptékű modellek bemutatója. A csomag egy kicsiny dízelmozdonyból és három csilléből állt. Az apró járműveken először a modellgyártók is csak mosolyogtak, de az új mozdonyok megjelenésével az N-es ágazat is népszerű lett a vevők között. E népszerűség főleg a minimális helyigénynek köszönhető, mind a mai napig. Egy a százhatvanban a legtöbb ember számára lehetővé vált, hogy az igazinak megfelelő, sokkocsis vonatokat közlekedtessenek az otthoni terepasztalokon, illetve azok is belefoghattak egy saját vasútüzem felépítésébe, akik helyhiány miatt korábban nem is álmodhattak terepasztalról.
Boldog születésnapot!A születésnap alkalmából a Fleischmann két izgalmas évfordulós készletet és több mozdonyt is piacra dobott H0 építési nagyságban. A Preußens Gloria gyorsvonat a Berlin–Halle–Würzburg–Stuttgart–Zürich vonalon közlekedett, a kor jellegzetes gyorsvonati összeállításával. A négy kocsiból és egy gőzösből álló készletet kicsivel több mint négyszáz euróért lehet megvásárolni. Aki inkább tehervonatot látna az asztalán, annak nem egészen háromszáz euróért kínál egy bajor készletet a gyártó. A kéttengelyes Clotho gőzös mellé egy-egy, ugyancsak kéttengelyes fedett teher-, illetve tartálykocsi tartozik.
Az évforduló alkalmából egy rendhagyó akciót is meghirdetett a Fleischmann. Korlátozott darabszámban százhuszonöt euróért kapható a DB BR064-es szertartályos gőzöse, a V200.1-es sorozatú dízelmozdony, és a 103.1-es villanygép. Mondhatni a gyártó klasszikusai. Természetesen a jelenkor követelményeinek megfelelően mindegyik mozdony digitálisan előkészített.