Boldog születésnapot!
Sajnos a budapesti villamosközlekedés idén nem tartozik azon szerencsések közé, akiknek a születésnapjuk hétvégére esik. Ezért a kerek évfordulóhoz méltó ünnepséget három nappal előre hozták. A november 25-i, vasárnapi járműparádéról, valamint az azt követő járműkiállításról és nosztalgiamenetekről már közzétettünk egy képes riportot.
A november 25-i rendezvény fő helyszíne a Nagykörút volt, amely 125 évvel a Nyugati pályaudvar és a Király utca közötti próbavasút átadása után Európa legforgalmasabb villamosvonalának számít. A mai, november 28-i program ugyan jóval szerényebb lesz, de a veterán villamoskocsik rajongói mégsem fognak unatkozni, hiszen ma is a legek kategóriájába tartozó vonalon nosztalgiázhatnak: a Duna-parti 2-est a National Geographic Society nemrég Európa legszebb villamosvonalának nevezte ki. Az örömet még fokozza, hogy egy olyan járműből csodálhatjuk az egyedülálló panorámát, amelyet sokáig nélkülöznünk kellett a budapesti városképből. A 2624-es pályaszámú acélvázasított motorkocsi a 2-es viszonylat minden megállóhelyén megáll és pótdíj nélkül vehető igénybe.
A végállomásokról az alábbi időpontokban indul:
Jászai Mari tér: 11:40, 12:30, 13:20, 14:09, 14:59, 15:53, 16:45, 17:38
Közvágóhíd H: 12:02, 12:52, 13:42, 14:32, 15:22, 16:16, 17:08
A 2624-es 1906-ban készült az angyalföldi Schlick-féle Vasöntöde és Gépgyárban annak a Budapesti Városi Villamos Vasút (BVVV) nevű társaságnak megrendelésére, amely a nagykörúti próbavillamos sikereire alapozva 1889-től nyitotta meg a főváros első normál nyomközű villamosvonalait. A motorkocsi a BVVV-nél 270-esként kezdte máig tartó pályafutását. Jelenlegi pályaszámával az 1923-ban megalakult Budapest Székesfővárosi Közlekedési Rt. (BSZKRT.) illette meg. 1959-ben a Fővárosi Villamosvasút (FVV) akkoriban Füzesi Árpád nevét viselő kelenföldi főműhelye a 2624-est acélvázasította; ezzel a motorkocsi gyakorlatilag elnyerte mai arculatát. A 2600-as pályaszámcsoportú, BVVV G típusú motorkocsik 1963 után főleg az angyalföldi és újpesti vonalakon jártak, de képek tanúsága szerint hétvégeken a hűvösvölgyi kirándulóforgalomban is kisegítettek.
A Füzesi acélvázas motorkocsik az 1950-es évek második felétől egy negyedszázadon keresztül az UV típusú járművekkel együtt a budapesti villamosközlekedés meghatározó elemei voltak. Többségük az 1980-as évtized elején bekövetkezett selejtezés után a lángvágó áldozatává vált. A 2624-es azonban megmenekült és egy favázas társával együtt holland villamosbarátok tulajdonába került, akik néhány évig Amszterdamban közlekedtették városnéző nosztalgiavillamosként. Miután 2004-ben hazatért, az elmúlt két évben Zugló kocsiszínben életre keltették a mai nap főszereplőjét. A nagyközönségnek a vasárnapi járműparádén mutatták be először. Citromsárga fényezésével, világosszürkére festett dongatetejével, valamint a ma megszokottnál sötétebb csíkozásával és feliratozásával a budapesti villamosok 1970-es évekbeli állapotának felel meg. A szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeumban kiállított acélvázasított motorkocsikhoz képest kisebb a tengelytávja. Ennek köszönhetően a BKV Zrt. villamoshálózatán korlátozások nélkül közlekedhet. Reméljük, hogy a jövőben majd rendszeresen találkozhatunk vele nosztalgiajáratokon.