Boeing-prognózis: húsz év, 43 ezer 500 gép
A társaságok a 2019-es géppark nyolcvan százalékát lecserélik Tovább tart a légi áruszállítás erősödése, egyre kritikusabb kérdés a pilóták, kabinszemélyzetek, karbantartók utánpótlása.
Az amerikai óriáscég évente megjelenő előrejelzése szerint máris érződik a Covidból történő kilábolás jeleit, a globális védelmi és űrpiac pedig „stabil maradt”.
A következő évtized kilenc trillió, vagyis 9000 milliárd dollár értékben jelent igényt repülőgép- és űripari termékekre, ez a szám már valamelyest magasabb, mint a tavalyi (8,5), de érdekes mód már a járvány előtti év, 2019 becslését (8,7) is meghaladja. Az iparág magához tér és folytatja az alkalmazkodást a globális szükségletekhez, mondta a Boeing stratégiai főnöke, Marc Allen, aki többek közt arra alapozza az optimizmust, hogy a tudósok a vártnál hamarabb álltak elő a járvány megfékezéséhez szükséges vakcinákkal, és az utazóközönség erős bizalmat jelez a légiközlekedés iránt.
Ami a kereskedelmi repülést illeti, a gyorsabban felépülő belföldi forgalom után sor kerül a közepes majd a hosszú távú repülés piacának felpörgésére is, ezt azért a jelentés realista módon az utazási korlátozások könnyítéséhez köti, a hosszútávú repülés ezért csak 2023-24-re érheti el a járvány előtti szintet. A gazdasági és környezetvédelmi igények alapján a légitársaságok a 2019-es gépállomány nyolcvan százalékát cserélik le hosszú időtávon, beleértve egyébként azokat is, amelyek esetleg már nem térnek vissza a leállások miatt kivont gépparkból.
Lefordítva mindezt a a repülőgépek számára, az előrejelzés szerint a következő tíz év globális igénye 19 ezer kereskedelmi gép lesz, a húsz évre szóló prognózis több, mint 43 ezer 500 gépre szól, ami ötszázzal magasabb, mint amit a tavaly jeleztek, viszont kevéssel alatta marad a járvány előtti várakozásnak (44 ezer). Ezen belül erős lesz az előretörés – amit már az elmúlt másfél évben is láttunk, a kifejezetten áruszállításra készült vagy átépített gépek beállítása dolgában, a növekedés meglepően magas, főképp az e-kereskedelem terjedése okán, 2040-ben az áruszállító flotta hetven százalékkal lesz nagyobb, mint a járvány előtti.
Kategóriákra bontva:
- a kilencven és annál kevesebb üléssel repülő gépekből 2390,
- az egyfolyosós, ennél nagyobb kapacitásúakból 32 ezer 660,
- a szélestörzsűekből 7670 példányt állítanak forgalomba,
plusz 890 szélestörzsű áruszállítót, így jön ki a 43 ezer 610-es gépszám.
Fontos meghatározó: az egészséges fejlődés kritikus kérdéseként jellemzi a Boeing anyaga a képzést, utánpótlást, a következő húsz évben 2,1 milliónyi személyzet kell (a megfogalmazás nem egyértelmű, de nyilván pluszban) a gépek repüléséhez, karbantartásához, köztük 612 ezer pilóta, 626 ezer karbantartó és 886 ezer kabinszemélyzet.
A BBC mindehhez azt teszi hozz, hogy az IMF szerint a globális gazdaság idén hát, a következő évben 4,9 százalékkal növekedik, és ebben már benne foglaltak a korlátozásoktól megszabaduló kereskedelmi repülés teljesítménye is. Azonban a kormányok továbbra is saját külön megközelítésük szerint kezelik a helyzetet az átoltottság és a tesztelés szerint, ugyancsak eltérőek a karantén szabályok, amelyek miatt a nemzetközi forgalom továbbra is „komplikált ügy”.
Ezért is fontos, az Unióban bevezetett vakcina-útlevél, hogy Európán belül könnyebb legyen az utazás. Az ICAO adatai szerint a járvány előtt a globális gazdaság 3,6 százalékát tette ki a légi iparág, amely 65,5 millió embert foglalkoztatott.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!