Boeing MAX: nyolcszáz megrendelés fölött
Átlépte a 800-as határt a Boeing új, legalábbis megújított szélestörzsű utasszállítójának rendelésállománya az ír–amerikai GECAS lízingcég listaáron 6 milliárd dolláros szerződésével.
A GECAS már Farnborough-ban, a júniusi angliai légiszalonon jelezte szándékát 75 gép megvételére, mostanra végeztek a pénzügyek rendezésével, és az opcióból fix megrendelés lett. Ezzel a Boeingnak már 821 MAX gyártására van érvényes szerződése, ennek az egyetlen szerencsés hétnek pedig az eredménye a brazil GOL keddi hatvangépes megrendelésével együtt eléri a 135 példányt.
A CFM-56-os hajtóművek ugyancsak továbbfejlesztett, Leap-1B változatával repülő típus várhatóan 2017-ben áll forgalomba, a GECAS a maga gépeit 2018-ban veheti át. A megrendelés jelenleg a 8-as, a mostani 737-800-asnak megfelelő variációra szól, de menet közben konvertálható a gépek egy része a hosszabb törzsű 9-esre is.
A 75 MAX mellett a lízingcég 10 „hagyományos” 737-800-ast is lekötött és további 15-re jelentett be opciót. A MAX-rendelések egy részénél ez láthatóan egy szokásos taktika: ha az új típus netán mégsem állna időben rendelkezésre, áthidalható a hiány a most gyártás alatt lévő 700-as vagy 800-as gépekkel is, ha viszont úgy néz ki, hogy a MAX időben a vásárlóhoz kerül, ezeket a rendeléseket is át lehet alakítani az új típusra.
A GECAS a General Electric repülőgéplízinggel foglalkozó leányvállalata. Tekinthető a cég a világ egyik legnagyobb légiflottája birtokosának, 235 légitársaság használja a tulajdonában lévő és bérbe adott 1710 repülőgépet. A lízingcég sikerét feltehetően a bérelhető gépek sokfélesége mellett az adja, hogy saját hitelintézetével tudja megtámogatni a finanszírozást, illetve hogy a gépeken túl tartalék hajtóműveket és alkatrészeket is a társaságok rendelkezésére bocsát.