Boeing: egy gépen a jövő kísérletei
Egyetlen gépbe zsúfolta bele a Boeing szinte az összes fontos technikai innovációt, amit a következő évekre nézve érdemes kipróbálni, majd bevezetni a repüléstechnikában: negyven napos kísérleti programot hajt végre az American Airlines flottájából bérelt 737-800-as ecoDemostrátor.
Az újítások egy része konkrét szerkezeti módosítás, de ugyanezzel a géppel próbálnak ki új repülési eljárásokat is, amelyek mind-mind az üzemanyagtakarékosság, a károsanyagok kibocsátásának a csökkentése, a hatékonyabb polgári repülés jegyében születtek és kerültek a próbapéldányra.
A szerkezeti módosítások egyike a hajtóművek különleges kialakítása, az úgynevezett variábilis átmérőjű fúvóka, amit a cég kísérleti részlege, a Boeing Phantom Works dolgozott ki, és amelynek révén a hajtómű az adott repülési körülményekhez képes alkalmazkodni, kicsit ahhoz hasonlóan, ahogy a harci gépeknél változik a fúvóka átmérője az utánégető használatakor.
Ugyanilyen különleges konstrukció a gép szárnya is, amelynek változtatható a kilépőéle, megintcsak annak függvényében, milyen magasságban és sebességgel repül a gép, a technika remények szerint nagyban csökkenti a szárny légellenállását.
A gép fedélzetén regeneratív üzemanyagcella működik, külön rendszer dolgozik a hajtómű vibrációjának csökkentésére.
Szoftveres változtatás teszi lehetővé olyan különleges pontosságú megközelítések repülését, amelyek révén megintcsak sok üzemanyag megtakarítható. I-pad szerű berendezésekkel a pilóták közvetlenül juthatnak a meteorológiai műholdak információihoz, így a lehető legkedvezőbb útvonalon repülnek a viharok elkerülésével. Mindeközben a gép minden lehetséges paraméterét folyamatosan mérik, a zajkibocsátástól a nyomásig.
Az ecoDemonstrátor a negyven napos tesztidőszak után egyszerű, normális utasszállító repülőgépként dolgozik tovább az American színeiben, a Boeing pedig jövőre nagyobb léptékben és nagyobb géppel, valamelyik szélestörzsű típusával folytatja a kísérleteket az új technológiákkal.