Boeing-bajok? Mínusz 4000 munkahely, esés a tőzsdén!

iho   ·   2016.04.01. 16:15
cim3

Alaposan megmozgatta, sőt megrázta a külvilágot a Boeing bejelentése arról, hogy idén négyezerrel csökkenti állásai számát a polgári gépeket gyártó divíziójában. A tőzsdék is meglehetősen hevesen reagáltak, azzal együtt, hogy a hírt elég sok csatornában kicsit elferdítették, ugyanis valóban munkahelyek leépítéséről van szó, nem elbocsátásokról.

A négyezer álláshelyből ugyanis 1600-ból önként távoznak a munkavállalók, 2400 betöltetlen álláshelyet pedig egyszerűen nem töltenek be, így jön össze a négyezer, a megszűnő álláshelyek jelentős része menedzsereké, adminisztratív vezetőké.

Miért csökken az állások száma...

Ugyanakkor az azért mégis eléggé nyugtalanítja a piacokat, hogy egyes források szerint a Boeing összesen nem négy, hanem nyolcezer munkahelyet fog idén leépíteni, ami a cégnek erre az évre egymilliárd dolláros megtakarítást jelentene, viszont egyben a 80 ezer főnyi teljes létszámnak ez már a tíz százaléka lenne, ami azért megintcsak eléggé elgondolkodtató. (Lehetséges, hogy ez egy félreértés, a Boeing egyik speciális szakága, a légi, földi és laboratóriumi teszteket szervező és végrehajtó részleg az, amely bejelentette, hogy várhatóan tíz százalékkal csökken idén az álláshelyek száma.) Ugyanakkor a Boeing ezt a nyolc százalékos számot, az egész divízióra vetítve, nem ismeri el, illetve a szóvivője szerint a költségek csökkentése épp azt célozza, hogy a jelenlegi helyzetnek kisebb legyen a hatása a foglalkoztatásra.

A Reuters érdekes és alapos elemzése természetesen először is az éles versenyt, az Airbus és a Boeing közötti kemény konkurenciaharcot említi, mint ami arra kényszeríti az amerikai gyártót, hogy olcsóbban próbálja előállítani a repülőgépeit. Ray Conner, a polgári gépek divíziójának elnöke egy most nyilvánosságra hozott, a munkavállalóknak tartott briefing során már jelezte az álláshelyek csökkentését, mondván, „a versenytárs legnagyobb fegyvere a versenyben az ár”. A Boeing részéről régi vád, hogy az Airbus a listaárakhoz illetve a tényleges előállítási költségekhez képest is jóval olcsóbban szerződik a gépei eladására, annak érdekében, hogy a rendelésállománya minél nagyobb legyen.

...ha közben gyorsítani kell a gyártást?

Ugyanakkor a Boeing számára is nyomasztóan nagy a leszállítandó gépek száma, így ami egyfelől piaci siker, például hogy februárban hetven új gépre kötött szerződést, szemben az Airbus tizennyolc példányával, csak akkor válik másfelől előnnyé, ha a gyártás képes követni a kötelezettségeket, mégpedig költséghatékonyan.

A jól értesült Seattle Times egyik megszólaltatott szakértője azt a kérdést vetette fel, hogyan lehetséges a repülőgépek egyre nagyobb számban tervezett átadása az erős leépítés mellett. Ennek magyarázata feltehetően abban rejlik, hogy más és más a helyzet típusonként, olvasható ki az elemzésből. Valóban vannak termékek, amelyek összeszerelését valóban gyorsítani akarja a cég. A 737-es és a 787-es kibocsátását a Boeing növelni akarja, ezt jelzi például, hogy az új, dél-karolinai 787-es gyárát, amely néhány hete adta át a századik Dreamlinert, gyakorlatilag nem érinti az intézkedés.

A Boeing mérlege nagyrészt a 737-esen múlik

Viszont a munkahelyek csökkentésének egyik oka lehet, hogy a Boeing idén tovább lassítja a már nagyon kevés rendelésre dolgozó 747-es gyártósorát. 2017-re a tervek szerint a 777-esek kibocsátása is csökken tizenöt százalékkal, ennek legfőbb indoka az, hogy a gyártósort a kisebb kapacitással ugyan, de mozgásban tartsák egészen addig, amíg meg nem kezdődik az új X-változatok összeszerelése, vagyis hogy a két sorozat között ne legyen szünet, mert az lenne a legdrágább, ha leállna a sor majd újra kellene indítani.

A gyártási módszerek és a munkahelyek csökkentése is összefügg. A Boeing ugyanis épp az úgymond sokkal pörgősebb, 787-es és 737-es gyártósorokat modernizálta, vagyis ezeken kisebb az élőmunka szerepe és aránya, mert sokkal több robot dolgozik a gépeken.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek