Bobók birodalma: a kőbányai Ereco-iparvágány
A kőbányai Ereco hulladékfeldolgozó üzeme tartja életben a rákosi csomóponti kiszolgáló tehervonatot, az ócskavasas kocsikon kívül elenyésző a környék helyi teherforgalma. De nemcsak a Rail Cargo Hungariának van biznisze az Erecóban, 2016 nyara óta a DB Cargo is hozza-viszi a szerelvényeit.
Az RCH rákosi kiszolgálója minden hétköznap közlekedik, Ferencvárosból indul és Rákos, Kőbánya felső iparvágányain dolgozik. Főleg ócskavastelepek szállítanak vasúton, de az Egis gyógyszergyárnak is van heti néhány tartálykocsija. Igaz, ők az iparvágányukon a saját mozdonyukkal dolgoznak. Az Erecóban szinte minden nap van munka, néha ócskavas-irányvonatok is indulnak onnan, nemcsak a tolatós elegyébe jut. A rákosi csomóponti kiszolgálót remot Bobóval, szinte mindig a 437-essel húzza a MÁV-Start.
A DB Cargo Románia felől hoz az Erecóba üres irányvonatokat, ezeket négy–öt nap alatt rakják meg. A győri központú vállalat a Start helyett a Kárpát Vasút vagy a MÁV Nosztalgia Kft. vontatásszolgáltatását veszi igénybe, így a magánvasúti szállítás jelentős változatosságot hoz az iparvágányra. A legutóbbi vonatnál a Nosztalgia 209-es zöld Bobója működött közre. Ez az első gép, ami (a Jelzőőr Kft. összehangolt útátjáró-fedezésének is köszönhetően) fel bírt húzni tizennégy üres kocsit az iparvágányon – a pálya jelentősen emelkedik, más gépeknek ez a manőver két menetben szokott sikerülni.
Pedig a 209-es nem mai mozdony. 1954-ben még M424 5001 pályaszámmal épült meg, ő volt az első sorozat-Bobó. Később másik prototípustársával a BHÉV-hez került, majd az államvasút visszavásárolta a gépeket. Az M424 5001-esből M44 209-es, míg az 5002-esből M44 211-es lett. Az M44 209-es a Magyar Vasúttörténeti Park 2000-es megnyitója alkalmából kapta vissza az 1960-as éveket idéző festését.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!