Bliccelők és kalauzok

Molnár András   ·   2011.09.24. 16:33
britblicc_lil2

Évi 200 millió font veszteséget okoznak a vasútnak a jegy nélkül utazók a szigetországban. A szigorú beléptetési és ellenőrzési rendszerek ellenére rengetegen gondolják úgy, hogy a menetdíj kifizetése sokkal inkább lehetőség, mint kötelesség. Ha rajtakapják őket, a büntetés húsz font (egy angol font a Magyar Nemzeti Bank 2011. szeptember 23-i árfolyama szerint 329,65 forintnak felel meg). Ez nagyjából ugyanannyi, mint egy London–Birmingham menetjegy ára.

A bliccelőknek kis állomásokon van a legnagyobb esélyük, itt ugyanis a legritkább esetben vannak ellenőrző kapuk. A nem fizető utasok többsége az ingázók közül kerül ki (Sunil Prasannan felvétele)

Ugyanezt a büntetést kell kifizetniük azoknak is, akik egy adott zónán belül (tehát azonos árkategóriában), de nem a megfelelő állomásra váltottak menetjegyet. A megfelelő jegy ára egyetlen pennyvel sem tér el a megváltott jegytől, a vonal is egyezik, a különbség azonban az utasforgalmi adatokban mutatkozik meg, ami az adott állomások üzemeltetése szempontjából fontos. Mindazonáltal az ilyen gyakorlat könnyen a bliccelési hajlandóság fokozásához vezethet, kialakulhat egy olyan nézőpont, mely szerint „ha akkor is megbüntetnek, mikor van jegyem, akkor egyáltalán minek vegyek jegyet?”

Charing Cross pályaudvar, London. A beléptető kapuk igencsak megnehezítik a bliccelők dolgát, de az Oyster rendszernek és a vasúti jegyértékesítésnek is akadnak gyenge pontjai (James Gibbon felvétele)

Azok az utasok, akik önhibájukon kívül egyáltalán nem tudnak jegyet venni, valamennyire védve vannak a jogtalan büntetés ellen, többek között azzal is, hogy a vonatok személyzetét folyamatosan tájékoztatják a meghibásodott jegykiadó automatákról. Ugyanakkor a tisztességesen fizető utasoknak meglehetősen bosszantó, hogy a nem fizető utastársak fontmilliókat vonnak el a vasúttól – ez az összeg komoly fejlesztésekre is lehetőséget adhatna. A szolgáltatók szövetsége közzétett egy kiadványt, amely a legvadabb kifogásokat tartalmazza, miért is nem vett az utas jegyet. Volt közte, aki a királynőre hivatkozott, de akadt olyan is, aki zimbabwei, inkognitóban utazó kémnek adta ki magát.

A bliccelők kreativitása nem ismer határt, a szolgáltatók feladata mindenhol az, hogy a megfelelő szigort úgy alkalmazzák – adott esetben rugalmasan –, hogy a becsületes, jóhiszemű utasok ennek ne lássák kárát.

Kapcsolódó hírek