Biciklitároló, ami nincs útban

iho   ·   2017.11.13. 18:45
delf_kerekpartarolo0

Hollandia az elsők között van az aktív kerékpárhasználók számát tekintve Európában: egy 2017-es felmérés szerint tizennyolcmillió kerékpárt tartanak nyilván a tizenhatmillió lakosú országban. Az infrastruktúrának alkalmazkodnia kell a felhasználói igényekhez, s bár a hollandok nagyon biztonságos kerékpárhálózattal rendelkeznek, a kerékpártárolás még mindig nem éri utol az igényeket. Ugyan vannak kiemelkedő példák: 2015-ben Delft városában egy ötezer férőhelyes kerékpárparkolót alakítottak ki, de említhetnénk Groningent is, az egyetemi város pályaudvara körül létrehozott tízezer férőhelyes parkolóval is. Mégis jellemzőbb a zöld utcafrontokat megtörő tárolók látványa. Milou Bergs, fiatal holland dizájner alternatív megoldást keresett, s a robusztus fémtartók helyett egy, a járdaszint alá süllyeszthető tárolót tervezett.

Eindhoven közterein tesztelik hamarosan a tárolókat.

Amikor a kerékpár ránehezedik a fémszerkezet felső lapjára, a nyomás hatására az első kerék lesüllyed a járdaszint alá, miközben egy kiemelkedő kar befogja a hátsó kereket, rögzítve a járművet a helyén – írja a Dezeen.com. Ezek után már csak le kell láncolni a bringát, amelynek eltávolításakor a tároló „teljesen eltűnik”, vagyis visszazárul a járdaszint alá.

Bergs projektét az eindhoveni Design Akadémia az idei holland design héten mutatta be. A formatervező munkája felkeltette a holland önkormányzatok figyelmét, s kijelölték a köztereket, ahol az első darabokat kipróbálnák. Annyi már most megállapítottak a szakemberek, hogy városképi szempontból mindenképpen előnyös megoldás született.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.