Bemutatták a ČD legújabb kirakatszerelvényét, a Comfortjetet
Az új építésű railjethez hasonló konfigurációjú szerelvények hamarosan Prága és Bohumín között kezdenek el utasokat szállítani, jövőre remélhetőleg már a Metropolitanokon is feltűnnek.
Új vonatnemmel és egy újabb korszerű szerelvénycsaláddal büszkélkedhet a Cseh Vasutak (ČD). A kirakatvonatok családja a húszéves Pendolinók, a tízéves Railjetek és a kétéves InterJetek után most a ComfortJettel bővül. A napokban bemutatott ComfortJetekből lesz a legtöbb, hiszen összesen száznyolcvan korszerű vasúti kocsit vesz a ČD a Siemens Mobility–Škoda Group konzorciumtól. A kontraktus értéke körülbelül 194 milliárd forint (12,5 milliárd korona). A szerződés húsz kilenckocsis, tartósan összekapcsolt szerelvény beszerzéséről szól, amelyek lényegében a railjet szerelvények hasonmásai lesznek, összeállításukat tekintve nagyon hasonlítanak majd a belföldi forgalomban használt InterJetekre, viszont ezekben lesz étkező/bisztrórész is.
A Prágában most bemutatott szerelvény egyelőre még étkező-, illetve vezérlőkocsi nélkül állt a főpályaudvar első peronjához, mert ezeket a kocsikat később kezdték el gyártani. A Cseh Vasutak terve szerint április végén, de legkésőbb május elején már menetrend szerinti vonatokon is forgalomba állhat az első szerelvény. A Prága−Ostrava−Bohumín vonalon szeretnék kipróbálni a szerelvényt, ami a legforgalmasabb vonalnak tekinthető Csehországban. Később, miután átveszi a vasúttársaság a második és harmadik szerelvényt is, egészen a cseh-német határon fekvő, nyugat-csehországi Františkovy Lázně állomásig járnak majd egészen Bohumíntól, ami azt jelenti, hogy hat és fél óra alatt 584 kilométert tennének meg egy irányban egy nap alatt.
Ha gyorsan megszerzi a ComfortJet az engedélyeket a szlovák közlekedési hatóságtól, akkor hamarosan Zsolnán is látható lesz a szerelvény. Augusztusban pedig már azzal számolnak, hogy a Prága és az észak-németországi célállomások közötti Berliner EuroCity járatokra is elkezdik bevetni az új szerelvényeket. A tervek szerint fokozatosan a Graz/Bécs és Prága közötti járatokon is feltűnnek a ComfortJetek. Maximális sebességüket, ami 230 kilométer/óra, csak Csehországon kívül, német és osztrák pályákon tudják majd kihasználni.
A teljes, kilenckocsis szerelvény első bevetését végleges formájában a ČD 2025 tavaszára tervezi. 2026 folyamán megérkezik mind a húsz megrendelt szerelvény. A húszból tizenhét szerelvény pendlizik majd forda szerint, három tartalék szerelvény lesz. A szerelvény 555 ülőhelyet kínál, korszerű, átjárható utastér, első osztályú szakasz, bisztrókocsi, többcélú térrel ellátott másodosztályú szakasz, kerékpárszállítás, konnektorok, USB csatlakozók, de már vezeték nélküli telefontöltésre is képesek lesznek. A jövő nemzedéke számára gyermekmozi is lesz. Elektromos kerékárok töltésére alkalmas csatlakozók is helyet kapnak. A bisztrókocsiban minőségi szolgáltatások lesznek, a frissítőkön kívül főtt ételeket is felszolgálnak majd. A wifi és akadálymentesség már szinte természetes. A vonaton az új technológiával szerelt ablakoknak köszönhetően erősebb lesz a mobiltelefon térerő. Nem lesz viszont a railjetekben jöl ismert business-class.
A ComfortJetek megjelenésével Csehországban újabb minőségi javulás lesz a vasúti közlekedésben, s nem csak ott, hol ezek a szerelvények közlekednek, hiszen több, még aránylag jó minőségű személykocsi is felszabadul, amiket máshova tudnak átcsoportosítani. Ezáltal javul a minőség azokon a vonalakon is, ahol eddig még esetleg élemedett korú vasúti kocsik is keverednek a napi forgalomba.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!