Bebicikliztük a XVI. kerület új kerékpáros fejlesztéseit

Vörös Attila   ·   2023.01.28. 12:00
415_E3VA5543_230127_

A rengeteg már meglevő hosszabb-rövidebb elemet összekötötték, igen barátságos bringa-infra jött létre a kerületben.

A pár napja befutott sajtómeghívó szerint Budapest Főváros Önkormányzata, a kerületi önkormányzatok és a Budapesti Közlekedési Központ együttműködésével számos területen valósulnak meg kerékpáros-fejlesztések, ezúttal a XVI. kerületieket lehetett bebiciklizni. Bebiciklizés: egy új útvonal, infrastruktúra kipróbálása.

Ez itt egy jobbkezes kereszteződés, és a következő is az lesz! (fotók: Vörös Attila)

A fejlesztések egy részére a Versenyképes Operatív Program (Vekop) keretében 8,22 milliárd forintot fordítanak, a BKK beruházásában jelenleg hét ilyen projekt fut a fővárosban. Általában jellemzi ezeket új kerékpárutak, -sávok és nyomok létesítése, a már meglevő, de hiányos útvonalak befejezése, összekötése. Számos egyirányú utcában engedélyezik a kétirányú biciklis forgalmat, forgalomcsillapított övezeteket alakítanak ki, kerékpártámaszokat raknak le, ésatöbbi.

Ilyenből nagyon sok van: az egyirányúban is jöhet már szembe szabályosan a biciklis

A XVI. kerületi, csaknem 14 kilométeres bebiciklizés során az alábbiakat láthattuk:

  • Forgalocsillapított utcák, fizikai akadályokkal is lassított autóforgalom (például beton-virágládák, fekvőrendőrök)
  • Egyirányú utcák megnyitva a kétirányú bringás forgalomnak
  • Teljesen új kerékpárút-szakaszok, hozzá kapcsolódó forgalmirend-változásokkal (egy helyen a gyalog- és kerékpárút úgy keresztezi az utcát, hogy jobbkézszabályt vezettek be – látott már ilyet valaki máshol?!)
  • HÉV-megállókban új fedett és fedetlen tárolók, új támaszok, a jó lezárást elmagyarázó táblák (hogy a visszaúton is meglegyen még a kerékpár...)
  • A Szilas-patak entén már évekkel ezelőtt elkészült a kerékpárút. Ennek folytatását mindenki nagyon várja. A XVI. kerületi szakaszon legutóbb a patak fölötti hidak közül újítottak fel néhányat, így könnyebben meg lehhet közelíteni a túlpartot
  • A Rákosi út egy kis szakaszán kerékpársávot festettek fel
  • Számos kisforgalmú utcát újraaszfaltoztak, felújítottak, így csábítóbb erre tekerni

Fedett bringatároló a HÉV megállójában

Összességében nagyon tanulságos volt a bebiciklizés, jól látszik, hogy csilliárdos összegek elégetése nélkül is mennyi mindent lehet tenni azért, hogy biztonságosabb, kényelmesebb legyen a kerékpározás, és ezzel minél több embert átcsábítsanak erre a környezetbarát és olcsó közlekedési módra. Sebők Máté, a BKK Mobilitásfejlesztés senior munkatársa külön kiemelte, hogy itt nem feltétlenül a profi, már rutinos bringások a célközönség, ők ugye már eddig is megoldották a közlekedésüket.

Forgalomcsillapító beton-virágládák. A korábbi próbálkozásokból tanulva már nagyobbak, nehezebbek – egy másik utcában a lakók szépen egy oldalra húzogatták őket, megszűntetve a csillapító hatást...

Minél több új biciklist szeretnének, amihez szükséges a jobb feltételek megteremtése. A fókuszban a munkába járást könnyítő intézkedések állnak, hogy minél többen válasszák rendszeresen, akár minden nap a biciklis ingázást. Ezt nemcsak az összefüggő biciklis útvonalak létrehozása segíti, hálózatosan gondolkodnak, és a kerékpározás és a tömegközlekedés kombinálását is előtérbe helyezik. Jó példa erre a XVI. kerületben a HÉV megállókban véghezvitt fejlesztések: tárolók, odavezető útvonalak létesítése.

A Rákosi út új kerékpársávja – egy fura csömöri Ikarus busszal

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek