Bajban az Alitalia: segít-e az Air France/KLM?

iho   ·   2013.10.02. 17:45
cim2

Öt évvel azután, hogy megmenekült a csődtől, az Alitalia ismét komoly bajban van. A légitársaságnak csak az jelent esélyt, ha új stratégiát követ, és ennek hasznáról meggyőzi az Air France/KLM részvényeseit, máskülönben lehúzhatja a rolót – hangzanak a hírügynökségi gyorselemzések.

Amióta az egykori állami légitársaságot 2009-ben olasz magánbefektetők konzorciuma vette át, az Alitalia összesen 840 millió eurónyi nettó veszteséget halmozott fel, egymilliárdnyi hitelállomány mellett, miközben igen gyorsan kezd kifogyni a működéshez szükséges készpénzből is.

Ad-e pénzt a 25 százalékos tulajdonos flottafejlesztésre?<br>(fotók: Alitalia)

A korábbi elképzelés az volt, hogy a légitársaságból erős regionális szereplőt alakítanak ki, de ez a diszkontkonkurencia, főképp a Ryanair és az Easy erősödése miatt kútba esett, de ugyancsak sokat veszített az olasz nemzeti társaság a Róma–Milánó expresszvonatok forgalomba állításával a belső vonalakon.

Az Alitalia új vezérigazgatója, Gabriele Del Torchio megfordította a koncepciót, és a gazdaságosabban üzemeltethető hosszú távú piac felé fordítaná a társaságot, de ehhez sok pénz kellene új nagyobb gépek beszerzésére az interkontinentális járatokra. Mindenesetre az új stratégia 2015-re ígéri a nullszaldós, 2016-ra pedig az ismét profitábilis működést. Ennek első lépéseként kért 200 milliós tőkeinjekciót a résztulajdonos Air France/KLM-től a vállalat. Az Alitalia vezérkara úgy tervezi, hogy ezzel párhuzamosan a francia–holland cégcsoport igazán a szárnyai alá venné az olasz céget: új központot telepíthetne Rómában, kihasználandó a kétségtelenül meglévő szinergiákat, és megnövelné 50-re eddigi 25 százalékos részesedését, ezzel gyakorlatilag át is venné az irányítást a légitársaság felett. Vagyis megtennék azt a lépést, amit öt éve Silvio Berlusconi akkori miniszterelnök megakadályozott.

A regionális vezető társaság koncepciója a diszkontok miatt nem volt sikeres

A szaksajtó elemzői azonban kétlik, hogy az Air France/KLM a tulajdonrész növelésével egyben meg akarná növelni a ráháruló veszteséget és hitelállományt is, más befektető viszont nemigen akad a láthatáron. Korábban az Etihad vásárlási szándékáról cikkezett az olasz sajtó, de ezt az érintett cáfolta, ugyanakkor szóba kerültek orosz és kínai érdeklődők is, de eddig konkrét ajánlattal senki nem jelentkezett.

Közben olasz politikusok és szakszervezetek már előre tiltakoztak az ellen, hogy a nemzeti légitársaság idegen kezekbe kerüljön. Innentől kezdve kaptak szárnyra azok a hírek, hogy egy, az állam által felállított holdingcég venné át az Alitalia irányítását, de ezt az államosítási akciót más elemzők a lehető legrosszabb megoldásnak minősítették.

Ki veszi meg a társaságot, ha az Air France/KLM nem akar felmenni 50 százalékig?

Egy biztos, néhány napja az Alitalia kénytelen volt megint igen kellemetlen féléves számokat nyilvánosságra hozni, eszerint az első hat hónap nettó vesztesége már 46 százalékkal emelkedett, 294 millió euró, az utasforgalom négy százalékkal esett vissza 10,7 millióra, a bevétel is ennek megfelelően csökkent. Mindez ismét azt teszi valószínűvé, hogy a bajba jutott olasz légitársaságért nem fognak tolongani a vevők.

Friss hírek szerint az október közepére várható döntés előtt az Air France-hoz tartozó részvényescsoport már most úgy határozott, hogy nem szavaz a tulajdonrész emelése és a tőkeinjekció mellett, de egyes kiszivárogtatások szerint az Air France és a vele az elmúlt években szövetségben dolgozó Etihad együtt esetleg mégis hajlamos a mentőakcióra.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek