Ázsiai körkép: magához tér a cargo-piac?
A 16 tagvállalatot tömörítő Ázsiai Légitársaságok Szövetsége (Association of Asia Pacific Airlines – AAPA) közzétette a 2011-es évről szóló összesítő elemzését, mely szerint az elmúlt évben a régióban a bekövetkezett katasztrófák, köztük a Japánban pusztító földrengés és szökőár ellenére nőtt a személyszállítás iránti kereslet, miközben az air cargo forgalom visszaesett.
Az AAPA tagjai tavaly összesen 190 millió utast szállítottak, ami 3,5 százalékos növekedést jelent 2010-hez képest. Mivel a szállítókapacitás a forgalomnál nagyobb mértékben, 6,3 százalékkal nőtt, mindez 2 százalékkal 76,4 százalékra rontotta a repülőgépek átlagos kihasználtságát. 2011-ben a légi áruszállítás iránti kereslet 4,8 százalékkal, az átlagos kihasználtság pedig 3,4 százalékkal (66,6 százalékra) csökkent.
Andrew Herdman, az AAPA vezérigazgatója szerint a globális gazdasági és pénzügyi válság miatt az air cargo ágazat idén sem számíthat látványos fejlődésre. Összességében azonban az ázsiai légitársaságok továbbra is optimisták a hosszú távú növekedési kilátások tekintetében. Ezt igazolják többek között a nagyszabású flottabővítési tervek, és a már folyamatban lévő szolgáltatásfejlesztések is.
Ezzel kapcsolatban optimista prognózist tett közzé az Airbus is, mely szerint az elkövetkező 20 évben Ázsia és a Csendes-óceán térségében az utasszállítás éves növekedési üteme elérheti az 5,9 százalékot, ami meghaladja a 4,8 százalékos világátlag szintjét. Az európai repülőgépgyár elemzői szerint rövidesen véget ér a légi áruszállítás mélyrepülése, és az éves növekedés itt is elérheti az 5,5 százalékot.
2030-ban már a távol-keleti régió légitársaságai teljesítik a világ teljes RPK (fizető utaskilométer) teljesítményének egyharmadát, míg e mutatószám alapján Észak-Amerika 20 százalékkal, Európa pedig 23 százalékkal részesedhet a piacból, a növekedés révén pedig húsz év alatt összesen 9370 új repülőgépre lesz igény. Ebből 42 százalék lesz szélestörzsű, 34 százalék 100 férőhely feletti keskenytörzsű, és 730 kifejezetten nagyméretű, az A380-as és a modernizált, megnövelt kapacitású B-747-es kategóriájába tartozó utas- és áruszállító.
Az Airbus előrejelzése szerint 2030-ra az ázsiai régióban a jelenlegi 300-ról 820-ra növekszik majd a légitársaságok air cargo flottája, ami a világon üzemeltetett összes ilyen repülőgép 30 százalékát jelenti. Az új tehergépek száma azonban csak 210 körül alakul majd, mert a többit régebben használt utasszállítók átépítésével állítják a légi áruszállítás szolgálatába. Az Airbus vezetősége továbbra is kiemelt figyelmet szentel az ázsiai térségnek, mivel a gyártó teljes rendelésállományának 38 százaléka – ami mintegy 1700 repülőgépet jelent – innen származik.