Az új generációs kormányszelepekkel is a digitalizáció felé tart a Knorr-Bremse
Alig több mint négy évvel ezelőtt a KEf kormányszelep bevezetésével megkezdődött az 1950-es évek közepe óta használatban lévő KE-szelepek (KEdv) cseréje. A Knorr-Bremse új generációs platformja – amellett, hogy új funkciókat kínál – képes megfelelni a modern tehervagonokkal kapcsolatos elvárásoknak, és támogatja az ágazat legfontosabb fejlesztését, a digitális tehervonat megvalósítását is.
Amikor a KE-szelepet 1953-ban elkezdték használni, a tervezéséért felelős mérnökcsapatok lényegében vasúttörténelmet írtak. A KEa volt ugyanis az első kormányszelep, amely biztosította, hogy a fékhenger annak tényleges méretétől függetlenül mindig a megadott időn belül töltődjön fel. De a KEa csak a kezdet volt: a következő évtizedekben több száz változat készült, mivel nagyon egyszerű volt a megrendelői igényekre szabni a terméket. Ez azonban megnövelte a karbantartási költségeket, és nehézkessé vált a legújabb fejlesztések implementálása is. Négy évvel ezelőtt ezért a vállalat úgy döntött, át kell állni a fékszelepek legújabb generációjára.
Az új kormányszelep nagy előnye a rugalmas konfigurálhatóság az intelligens moduláris megközelítésnek köszönhetően.
Az új alapokról kifejlesztett KE szelepet egy szintén teljesen új, moduláris rendszer egészíti ki, amely egy vagy két relészelepből áll. Ez a konstrukció lehetővé teszi, hogy a különböző járműtípusok speciális követelményeinek rendkívül rugalmasan, egyetlen kormányszelep és néhány KRf relészelep segítségével feleljen meg. Az egyfokozatú relészelepek a vezérlőnyomást állandó arányban alakítják át fékhengernyomássá, míg a kétfokozatú relészelepek két választható arányt biztosítanak. A mérnökök kifejlesztettek egy harmadik, terhelésfüggő KRf relészelepet is, amely folyamatosan változó áttétellel működik.
Pontosan ez a rugalmas konfigurálhatóság különbözteti meg az új szelepgenerációt az elődjeitől. Korábban minden járműtípushoz egy többé-kevésbé egyedi relészelepet kellett tervezni és gyártani, ami magyarázza a változatok óriási számát. Bár az új szériában ötszáz helyett mindössze ötven változat van, a KEf család – nagyobb variálhatósága miatt – továbbra is típusspecifikus alkalmazást tesz lehetővé.
Az ügyfelek által igényelt összes konfigurációt szabványos alkatrészekből állítják össze, és szabványosított interfészekkel szerelik fel.
A szelepek új generációjának gyártási folyamata is újdonságot jelent, hiszen a korábbi bonyolult, homoköntéses technológia helyett az alkatrészeket most alumíniumból, süllyesztékes kovácsolással állítják elő, az új eljárás pedig nem igényel további tisztítási szakaszt a gyártás során.
Míg a korábbi KE szelepeket az alacsony padlós vázakba csak egyedi megoldással lehetett beépíteni, az új KEf szelep kiküszöböli ezt a problémát, és sztenderd eljárással telepíthető. Ezt többek között azzal érték el, hogy a kormány- és relészelepeket külön-külön szerelték fel a tartókonzolra. A szabványosítás hozadékai mellett az eljárásnak van még egy nem elhanyagolható előnye a karbantartás és a pótalkatrész-kezelés szempontjából. A viszonylag kisméretű, könnyű kormány- és relészelepek mostantól függetlenül, könnyen eltávolíthatók és kicserélhetők. Maga a konzol nem tartalmaz szervizelendő vagy cserélendő alkatrészeket, így egyszerűen a járművön marad, amíg a szelepek szervizelése folyik.
A KEf és KRf szelepek alig négy évvel a bevezetésük után máris nagy sikernek örvendenek: jelenleg több mint 100 ezer kormány- és relészelep van napi üzemben. Az új berendezések folyamatosan váltják ki az előző generációt, mivel egyre több járműgyártó és -üzemeltető már most úgy dönt, hogy új járműveit a KEf platformon alapuló rendszerekkel szereli fel a hagyományos KE változat helyett.
Tavaly év végéig több mint háromezer KEf és KRf szelepet szereltek fel például a svájci Ferriere Cattaneo vasúti kocsikat tervező cég által gyártott mintegy négyszáz korszerű, T3000-es zsebes kocsira. A vállalatot elsősorban a szelepek magas rendelkezésre állása győzte meg, de a KEf kompakt kialakítása is kulcsfontosságú volt.
Sok jel utal arra, hogy a KEf-család ugyanolyan nagy hatással lesz a vasúti közlekedés történetére, mint elődje. A szelepet olyan platformnak tervezték, amely évtizedekig hivatott működni, nem utolsósorban azért, mert képes támogatni a lehetséges digitális tehervonat-funkciókat. Kulcsfontosságú ehhez a pneumatikus üzemeltetési adatok gyűjtésére szolgáló interfész, amely már most is szerves részét képezi a rendszernek. Az új adatcsatorna biztosítja az alapvető előfeltételeket az állapotalapú felügyelettől − beleértve a vonatvezetők által végzett folyamatos fékállapot-ellenőrzést – kezdve a vonat előkészítésének felgyorsítását célzó automatizált féktesztelésig.
Ugyanakkor bármennyire is lenyűgözőek ezek a kilátások, semmiképpen sem jelentik a fejlesztési folyamat végállomását. A KE család további aktuátorok integrálására képes, így a jövőbeni új funkciók és szolgáltatások egész sora előtt nyitja meg az utat, olyan innovációknak teret engedve, mint például a hálózatba kapcsolt elektropneumatikus fék.
Nyitóképünkön: több százféle verziót vált le az új kormányszelep, ami megtartotta elődje legjobb tulajdonságát, az adaptálhatóságot
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!