Az ombudsman bírálja az utastájékoztató rendszert

MTI   ·   2012.10.16. 17:10

Az ombudsman úgy véli, a BKV hangos utastájékoztatási rendszerének hiányosságai jelentősen megnehezítik a vak és látássérült utasok önálló közlekedési esélyeit. Szabó Máté alapjogi biztos a közlekedési vállalat vezérigazgatójának intézkedését kérte – közölte az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala.

A közleményben azt írták: a hangos utastájékoztatási rendszer nem működik a BKV villamos-, trolibusz- és autóbuszvonalain, ami Szabó Máté szerint a vak utasok számára ellehetetleníti, a látássérülteknek pedig jelentősen megnehezíti az önálló közlekedést.

Az ombudsmani jelentés összefoglalójában felidézték, hogy korábban a BKV hangos utastájékoztató rendszere informálta a vakokat és a gyengénlátókat a megállóhelyekről és az átszállási lehetőségekről. A sorozatos forgalmi változások miatt azonban túl kicsinek bizonyult az idősebb járműveken üzemelő kijelző- és hangbemondó rendszerek memóriakapacitása, ezért a vállalat még 2008-ban megszüntette ezen szolgáltatását. Jelenleg csupán néhány buszjárat új típusú járművein van hangos berendezés.

Az ombudsman szerint gondot jelent továbbá, hogy a legtöbb digitális kijelző, a járatszámot jelző táblák valamint a megállókban található utastájékoztató táblák betű-, illetve számméretük miatt a gyengén látó utasok számára olvashatatlanok. Emellett a megállókban sem működik olyan hallható jelzőberendezés, amely a látássérült várakozót értesítené, melyik járat érkezett.

A jelentés kivonatában kitértek arra, hogy a BKV ezekre a problémákra reagálva már megkezdte utastájékoztató rendszereinek integrált fejlesztését, amelynek legfontosabb eszköze a Futár-projekt. Ennek keretében 225 megállóban hangosítással is rendelkező utastájékoztató kijelzőt telepítenek, a szükséges infrastruktúra kiépítése folyamatban van. Emellett egy korábbi ombudsmani javaslat nyomán a BKV a gyengénlátók számára erős kontraszttal, a vakok számára megfelelő programozási megoldásokkal támogatott honlapot készített.

A közleményben megjegyezték: a Futár-projektnek is köszönhetően ugyan jelentős előrelépések történtek, azonban a törvényben meghatározott határidőhöz, 2010. január 1-jéhez képest jelentős késedelemmel.

Mindezekre tekintettel az alapjogi biztos kezdeményezte a közlekedési vállalat vezérigazgatójánál, hogy vegye fel a kapcsolatot a vakok és látássérültek érdekeit védő szervezetekkel, és az ő javaslataikat is figyelembe véve tegye meg a szükséges intézkedéseket. Szabó Máté további intézkedést nem kezdeményezett, felhívta azonban a BKV vezérigazgatójának figyelmét arra, hogy gondoskodjon az akadálymentes honlap tartalmának rendszeres frissítéséről.

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.