Az ÖBB is lépéseket tett a koronavírus-válság átvészelése érdekében
Az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) idei költségvetését teljesen átírta a világjárvány miatti válság. A személyszállítás körülbelül nyolcvan, az árufuvarozás harminc százalékban érintett. Andreas Matthä, az ÖBB Igazgatóságának elnöke és Arnold Schiefer, CFO azt nyilatkozta az APA osztrák hírügynökségnek, hogy amíg a 2019-es üzleti év eredményeit stabil nyereség és növekvő utasszám jellemezte, addig a 2020-as évet erős bizonytalanság határozza meg. Andreas Matthä szerint jelenleg túl korai lenne nyilatkozni az idei év alakulásáról, mely a kereskedelem és a gazdaság újraindulásától, a gyártásoktól, és főként az iskolák újranyitásától függ. A vállalat az osztrák lakosságot szolgálja, nekik tartoznak ellátási kötelezettséggel. A vasút a válságban is biztosítja az ellátást: tíz százalékkal több fogyasztási cikket (tésztát, WC papírt, sót) továbbítottak, azonban általánosságban jelentős mennyiségcsökkenés a jellemző – az acélipar esetében ötven, az autóipar esetében nyolcvan százalék a visszaesés.
Az ÖBB naponta húsz százalékkal kevesebb vonatot közlekedtet. A helyi és a regionális közlekedésben nyolcvan, a távolsági közlekedésben közel kilencven százalékkal esett vissza az utaslétszám. A nemzetközi távolsági személyszállításban már csak Németország és Magyarország irányába van összeköttetés. Attól függetlenül, hogy a vonatok ritkábban és szinte teljesen üresen közlekednek, az üzem fenntartásához számos kolléga munkájára szükség van. Az állami vasútvállalat mintegy 35 ezer ausztriai munkavállalójából körülbelül hétezren csökkentett munkaidőben dolgoznak. A csökkentett munkaidő érinti a Postbus sofőröket, a vasúti kísérőszemélyzetet, a tolatási és ügyintéző kollégákat, valamint a Technische Services vállalatot. Emellett a tavalyról visszamaradt szabadságokat és túlórákat is leépítik. Ahol tudnak, igyekeznek spórolni.
Az állami támogatásról szóló találgatások tekintetében az Igazgatóság tagjai elmondták, hogy számos szinten dolgoznak a helyzet megoldásán. Újratárgyalják a keresztszerződéseket az ügyfelekkel, amelyért cserébe szolgáltatnak is.
A válság különösen kihat a vasúti árufuvarozásra: a vállalat árufuvarozási üzletága, a Rail Cargo Group már 2019-ben is éppen hogy pozitív évet zárt. Az árufuvarozást negatívan érinti az a tény is, hogy teljes autó- és acélipari termelések estek ki március közepe óta belföldi és nemzetközi szinten is. A visszaesés eddig 25-30 százalék között mozgott, ez azonban nem elég a Covid-19-alapból történő támogatás igénylésére, amelyhez negyven százalékos forgalomvisszaesés szükséges. Ebben az esetben a meglévő árufuvarozási támogatásokat kell felülvizsgálni és szükség szerint megemelni.
Andreas Matthä óva intett attól az eshetőségtől, hogy a közúti közlekedés lehet a krízis nagy nyertese. Szerinte a koronavírus mellett az éghajlatvédelem is fontos, a forgalmak visszaterelése vasútról közútra nem felel meg a környezetbarát közlekedési politikának.
Az infrastruktúrával kapcsolatban az osztrák kormány őszi gazdaságélénkítő programjában bíznak, melynek köszönhetően a kerettervből erősíteni lehetne a folyamatban lévő vasúti befektetéseket, ezáltal támogatva a belföldi vasúti iparág mellett az építőipar és a beszállítók munkáját is. A higiéniás és munkavédelmi intézkedések maximális betartása mellett az építési munkálatok 95 százaléka továbbra is folyamatban van. Azáltal, hogy húsz százalékkal kevesebb vonat közlekedik, részben felgyorsulhat a javítási folyamatok is.
A 2020-as üzleti év eredményeiről egyelőre nem kívántak konkrét betekintést adni.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!