Az iskoláját!

Ács Attila   ·   2019.10.14. 09:00
Mercedes_Sprinter_Reform_S_iskolabusz_kicsi

Idén is tartott egy buszbemutatót az Inter Traction Electrics Kft., 2017. óta ez már a harmadik a sorban. A cég két évvel ezelőtt a városi Reformmal lépett színre, ezt tavaly a helyközi változat követte, szombaton pedig egy Mercedes Sprinterből kialakított iskolabuszt mutattak be az igen nagyszámú egybegyűlteknek.

A bemutatóbusz megjelenésében kicsit a mentőket, kicsit a rendőrséget idézi, de nem biztos, hogy ez lesz majd a végleges dizájn (fotók: Ács Attila)

S, mint Schoolbus

A bemutató az előző két évben megszokottakhoz hasonlóan ezúttal is nagyszabású és igényes kivitelezésű volt, rengeteg meghívott vendéggel, köztük a Mercedes, a Debreceni Önkormányzat, a Kormány és a Mol illetékeseivel. Kissé túlzónak is éreztem show-t, ahhoz képest, hogy első blikkre „csak” egy Sprinter átalakításról volt szó, azonban mint kiderült, az ITK Holding nem csak egy buszt, hanem tulajdonképpen egy komplett rendszert kínál a tavaly ősszel megálmodott iskolabusz programra válaszul, és a magyar hozzáadott érték döntően ez utóbbiban öltene testet.

Szinte mindennel fel van szerelve a REFORM S

Maga a jármű egy közönséges Sprinter, igaz a jól felszerelt fajtából: nehéz lenne olyan biztonsági funkciót említeni, ami nincs benne, persze ezek úgymond készen érkeznek a Mercedestől. Alternatív hajtásról egyelőre még szó sincs, a megbízható Euro VI-os dízel került beépítésre, a sebességváltója automata, talán a laprugós futómű miatt húzhatja az ember a száját, bár nem volt alkalmunk normál körülmények között kipróbálni a buszt, így egyelőre nehéz megítélni, hogy mennyire jó választás ez a magyar utakra.

Ez a Sprinter gyakorlatilag egy csupasz furgonként látta meg a napvilágot a Mercedes gyárában, Debrecenben végezték a beüvegezését, az elektromos jobboldali ajtó beépítését valamint az utastér teljes kiszerelését, magyarán az iskolabusszá alakítást.

Az ihletet nem titkoltan a klasszikus, sárga amerikai iskolabuszok adták, így a Reform S névre keresztelt Sprinter is sárga lett, a Rendőrség/Katasztrófavédelem/NAV autóihoz hasonló fényvisszaverő mintázattal az oldalán. Előre és hátra sárga villogókat, gyermekszállítás táblát, valamint hátra egy, az iskolabusz elsőbbségére figyelmeztető, megvilágítható táblát is szereltek. Bizonyára sokan tudják, hogy Amerikában ezeken felül piros villogókkal, kicsapódó Stop táblával, valamint egy „terelőrúddal” is fel vannak szerelve a buszok, de ezektől a hazai hatósági előírások miatt eltekintettek a tervezők.

Kényelmes ülések, három pontos biztonsági övvel felszerelve

A busz nem alacsonypadlós, két lépcsőn át lehet feljutni az utastérbe, a lépcsőakna szintén élénk sárga festést kapott. A furgon eredet miatt a hátfali kétszárnyú ajtók is megmaradtak, ezek alapvetően vészkijárati célt szolgálnak.

A vezető a „hagyományos” baloldali ajtón tud beszállni, jelenleg neki nincs átjárás az utastérbe, ezt a későbbiekben lehet, hogy nem ártana majd orvosolni. A Sprintert egyébként csak a beépített szonda megfújása, valamint egy mágneskártya lecsippantása után lehet beindítani, így kicsi az esélye, hogy illetéktelen kezekbe kerüljön az irányítás. Az elképzelések szerint egyébként a gyerekek is egy kártyával jelentkeznének be felszálláskor, így a buszvezető egy monitoron látná az utaslistát, illetve, hogy kit hova kell vinni; az utazási igényt előzetesen a www.iskolabusz.online oldalon lehet majd regisztrálni.

Jópofa megoldás a sofőr mögé szerelt monitor, amin számos adatot mutat a jármű pozíciójától kezdve a hűtőfolyadék hőmérsékletén át gázpedál állásáig, a geek beállítottságú gyerekek biztosan értékelik majd.

Utastájékoztatás egy kicsit másképp

Tizennyolc ülés került az utastérbe, 2+1-es elrendezésben, természetesen mindegyiken van biztonsági öv és visszajelző is, hogy be vannak-e kötve. A duplaülések két felnőtt embernek kicsit szűkösek, de például az általános iskolások vélhetően kényelmesen elférnek majd.

Miután köztudott, hogy a mai gyerekek előszeretettel nyomkodják a telefonjukat, wifivel és USB-töltőkkel is felszerelték a buszt.

Akkor ilyen iskolabuszok fognak járni mindenhol?

Noha az idei évre már konkrét teszteket, jövőre pedig a teljes iskolabusz rendszer kiépítését ígérte a kormány, információnk szerint a projekt kissé megrekedt, továbbra is csak ötletek, elképzelések vannak konkrétumok nélkül. A most bemutatott Reform S amolyan koncepciójármű, gondolatébresztő, valószínűleg lesznek még rajta változtatások, feltéve hogy kapnak rá megrendelést. Mindenestre ezentúl nem csak iskolabuszként, hanem más kialakítással, más feladatkörökre is tudja szállítani az ITE a Mercedes Sprintert, debreceni kiszereléssel.

A magyar Reformok működnek?

Valószínűleg sokakban felmerül a kérdés, hogy az évi egy bemutatón felül mivel foglalatoskodik a gyártó, mert úgy egyébként keveset lehet hallani róluk, és sajnos erről a mostani bemutatón se nagyon esett szó.

Az első, városi kivitelű Reform tíz hónapja közlekedik Debrecenben, információink szerint sokáig körülbelül háromszázötven kilométert futott naponta, néhány héttel ezelőtt ugyan egy valamennyivel rövidebb fordát kapott, de a tapasztalatok eddig kedvezőek, gyakorlatilag hibamentesen üzemel – igaz, hátsó magas padlószint az utasok körében nem aratott osztatlan sikert.

Hamarosan megkapja a típusbizonyítványt és a rendszámot a helyközi változat is, ezután a tervek szerint egy országjáró turné keretében mutatnák be a Volánbusznak.

A Reform karosszériája teljes mértékben hazai fejlesztés, véleményünk szerint esztétikusabb lett a homlokfal a Conectóénál

Készül az intercity-változat is, körülbelül tizenhárom méteres hosszban, magasabb padlószinttel, csomagtérrel, módosított, ám a stílusjegyeket megőrző homlokfallal.

Várhatóan az év elején, vagy a következő év végén beindul a sorozatgyártás is: két új városi Reform már épül, de összesen harminc alvázat rendelt be a cég (ezek nagy része már meg is érkezett Debrecenbe), ebből a tervek szerint húsz kap majd háromajtós, és tíz helyközi felépítményt. Egy-két éven belül a heti egy busz legyártása lenne a reális cél, ehhez a hamarosan egy újabb, háromezer négyzetméteres csarnokot építenek.

Információink szerint jelenleg körülbelül hatvanfős a fizikai állomány, ők a fentieken túl a Mercedes Conecto buszok honosítását, valamint az ITK Volvo buszainak felújítását végezték/végzik. A folyamatos utánpótlás-nevelés érdekében az átadón együttműködési megállapodást írt alá a cég a Debreceni és a Berettyóújfalui Szakképzési Centrummal.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek