Az automatizálástól az egyedi nyitásig
Ha nem is keltett felzúdulást, mindenesetre meglepő volt évekkel ezelőtt az a bejelentés, miszerint az akkor még csak épülő 4-es metró vonalán (ha majd elkészül – gondoltuk akkoriban) automata vezérlésű, vezető nélküli szerelvények közlekednek majd, a kocsikat az Alstom gyártja.
Aztán – szép, csendes besurranásnak a fék- és egyéb problémák miatt nem mondhatnánk – a kettes vonalra megérkeztek, majd fokozatosan forgalomba is álltak az ide szánt, hagyományos, járművezető által vezérelt Alstom kocsik, és 2014-ben végre-valahára a végtelen történetnek tűnő 4-es metrót is üzembe helyezték, egyelőre figyelő járművezetővel. Azt persze már akkor sem értettük, hogy a kettes vonalon a szerelvénycsere és a biztosítóberendezés korántsem zökkenőmentes felújítása után miért is nem használhatók az egyedi ajtónyitó gombok, amikor a legrégebbi járműtípusokat (a kisföldalattitól a metrón át a buszokig, villamosokig, trolikig, nem is beszélve a HÉV-ről) kivéve az utazóközönség már kezdett hozzáedződni a gombnyomáshoz.
Az automatikus üzemmódból bő egy évig tulajdonképpen semmit nem vett észre az utas: a vezető ugyanott, a szerelvény elején ült, ahol az összes járműnél megszokták, azt, hogy nyomott-e valamilyen gombot, vagy hőzott-e egy kart, senki sem figyelte. Az ideiglenes használatba vétel nem egséz egy évvel a megnyitó után, 2015. március 4-én járt le, egy akkor megjelent Népszabadság-cikk súlyos hibákat említett, a menetirányítás és a szerelvények közötti kapcsolat többszöri megszakadaása miatt. A DBR Metró Projektigazgatósága szerint számottevő biztonságkritikus hiba azonban nem történt. A végleges használatba vételi engedélyt mindenesetre nem kapta meg a metróvonal.
A csökkentett járműkíséreti jelenlétet – azaz, hogy a személyzet nem az első, hanem a hátsó fülkéből figyeli a szerelvény működését, és avatkozik közbe probléma esetén – végül csak júliusban vezették be, a végleges használatba vételi engedély kiadásának újabb állomásaként. Szeptember 26-ától pedig kiürültek a vezetőfülkék, az utasok kizárólag az automatikára bízva magukat metrózhattak. Emellett hétvégenként utas nélküli próbaüzemek is zajlottak, egészen október 11-éig. Szeptember 28-án azonban egyszer csak megállt a metró. Mint kiderült, egyetlen szerelvény hibásodott meg, átfogó, az üzemet veszélyeztető hibáról nem volt szó. A VEKE Facebook-oldalán azonban megjelent a hír: egyelőre a tesztüzem felfüggesztésében gondolkozik az üzemeltető, lehet, hogy a metróvezetőket vissza kell ültetni a járművekre.
Hivatalosan azonban a tesztüzemnek vége, szeptember legvége óta különösebb haváriáról nem érkezett hír. A most, október 17-étől, szombattól bevezetendő egyedi ajtónyitási rendszer csak hab a tortán, csak azt nem értjük, a kettesen miért is nem vezették be előbb, ahol nincs automatikus üzemmód?
* * *
Indóház Online – Hivatlan oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a holdon, a síneken vagy a sínek mellett, a tűzön vagy a vízen történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!