Az Alaska MAX-okat vesz és bérel
Oktatópilótákat küld a légitársaságoknak a Boeing az újrainduláshoz, elmarasztaló szenátusi jelentés a MAX-eljárás ügyében.
Valamikor, abban az időszakban, amikor szinte mindenki inkább temette a letiltott MAX-ot, egy optimista Boeing-főnök azt állította, ha újra repülhet a két katasztrófát elszenvedett típus, megint lesz helye a piacon is. Nos a Ryanair hetvenöt gépes megrendelése után jelentkezett egy másik, egyébként szintén eddig is jelentős Boeing-partner egy újabb adag 737-esért.
Az Alaska Airlines mára nem csak a legészakibb szövetségi állam és a „Mainland” légi összeköttetésének eszköze, hanem egyben az Egyesült Államok nyugati partvidékének legfontosabb hálózatát tartja fenn, különösen mióta 2016-ban felvásárolta a Virgin Americát. De számos vonalat nyitott az államok középső, keleti és déli állami felé, sőt, Hawaiira és Mexikóba is. Ennek megfelelően a középhatótávolságú egyfolyosósok alkotják a 311(!) gépes flotta gerincét, többségében NG 737-esek, kisebb számban A320/321-esek, ugyancsak nagyobb számban a Horizon Air üzemeltetésében az Embraer regionális 175-ösei és az lgt Q400-asok.
A flotta modernizálásának fő iránya tehát továbbra is a keskenytörzsűek dominanciáját jelenti, ugyanakkor fontos szempont, hogy ezeknek a gépeknek meglegyen az Alaska számára szükséges hatótávolságuk is.
A mostani megállapodás az eddigi rendelések véglegesítéséről és átrendezéséről szól, amelynek eredménye: hatvannyolc MAX a 9-es sorozatból és opció további ötvenkét gépre. Harminckettőt tartalmazott az eddigi, még 2012.ben bejelentett üzlet, ehhez jön még tzienhárom lízingelt gép és az új rendelés huszonhárom példánya. Mindezek közül tizenhárom már jövőre szolgálatba áll, majd a következő években érkezik be harminc, tizenhárom és tizenkét példány.
A társaság, illetve a gyártó közleménye szerint a MAX-ok az Alaska keskenytörzsű Airbusait váltják, ennek révén javítják az üzemeltetést, a financiális és a környezetvédelmi teljesítményt. A bejelentés külön kiemeli azt a 600 mérföldes plusz hatótávolságot, ami a társaság számára újabb közvetlen járatok nyitását teszi lehetővé.
Mindeközben érkeznek sorra a jelentések arról, hogy az eddig parkoló MAX-okat mely légitársaságok mikor állítják ismét forgalomba, az európai hatóság vezetője ismét úgy nyilatkozott, hogy meglesz a korábban januárra jósolt zöld jelzés, a kanadai hatóságtól a napokban várják a pozitív döntést.
A Boeing 160 pilótát tervez bérelni és kiküldeni a légitársaságokhoz, hogy oktatókként segítsék a MAX-ok minél gyorsabb és zökkenőmentesebb forgalomba állítását, a repülőszemélyzetek átképzését. A feltételek: természetesen 737-es típus, ezer órányi gyakorlat oktatóként, baleset- incidens- és szabályszegés-mentes repülési múlt.
Közben azonban egy a szenátus szakbizottsága által kiadott jelentésben az FAA súlyos kritikájaként szerepel, hogy a MAX engedélyeztetési eljárása során a Boeing alkalmanként „nem megfelelő módon befolyásolta” a szimulátoros tesztelésben részt vett pilótákat, annak érdekében, hogy megfelkelően gyors legyen az MCAS hibájára a reagálás. Több más, nem csak a MAX ügyével kapcsolatos témában is elmarasztalja a jelentés a Szövetségi Légügyi Hivatalt.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!